Utsiktstur til "sukkertoppen" Jordalsnuten (30.07.2015)  4

Written by Stigun GSM

Start point Parkering bro Jordalen (448m)
Endpoint Parkering bro Jordalen (448m)
Ascents Jordalsnuten (938m) 30.07.2015
På vei til hytteferie i Vang ville vi(les; jeg) ha en topp med på kjøpet. På grunn av visse gjøremål(mest venting faktisk..) kom vi sent av gårde, og var ikke i Jordalen før litt før kl 1730.
Jordalsnuten sett fra avkjørselen ved E16

Før dette hadde vi tatt av øverst i Nærøydalen mot Jordalen, bl.a gjennom noen svært trange og mørke tunneler med skumle grøfter på begge sider. Vi hadde vært her høsten 2013 da vi gikk på Fresvikbreen, men kunne ikke huske at tunnelene var så smale og bratte. Vi fulgte beskrivelsen i Opptur Hordaland og parkerte i Jordalen 500 meter etter siste tunnel, like før bro. Gikk over broen og tok etter ca 100 meter av til høyre i kanten på et oppdyrket jorde. Vi fant etter litt leting fin sti som i ca 1-1,5 km førte oss horisontalt eller faktisk netto litt nedover bortover fjellsiden mot sørøst. Her var det utrolig frodig og artsrikt og enkelte steder "forsvant" vi i en "jungel" av bregner. Etter noe opp og ned begynte det så å gå oppover, etter hvert BRATT oppover, særlig bratt fra ca 600-750 meter. På 750 moh ble det litt slakere stigning, og her kom vi over rike forekomster av den gamle medisinplanten søterot, ennå ikke i blomst. Denne planten var faktisk en eksportartikkel for noen hundre år siden. Jeg har smakt på roten tidligere, men måtte selvsagt smake på den igjen på vei ned igjen, og hadde nesten glemt hvor usannsynlig bittert den smaker og hvor lenge bittersmaken henger i. Selv vannet vi drakk da vi kom ned til Jordalen igjen en time senere smakte bittert. Men, følte jeg meg oppkvikket; kanskje? Fra drøyt 800 meter fulgte vi nordvestryggen opp mot topplatået. Selve topppunktet ligger noen ti-meter fra toppvarden. Best utsikt mot Nærøydalen var fra stupet nordøst for toppen, til det er selve toppmassivet for vidt og flatt.
Toppvarden, med noe begrenset utsikt..
...mens utsikten er meget bedre fra stupet i nordøst..

Det var kjølig på toppen, og truende skyer i nord, og vi hadde hatt litt lite vann med oss, så vi drøyde ikke lenge før vi tok nedover igjen. Vi måtte være forsiktige nedover, for stien gikk hovedsakelig på jord, og var mange steder var både glatt og løs. Vi kjørte ikke fra Jordalen før ca 2120 og så i møte en sen ankomst på hytten i Vang..
Svarttopp

Ser ikke

Written by Stigun 02.08.2015 22:01

bort i fra at jeg i et rett øyeblikk kunne la meg overtale til en ny tur til Jordalsnuten, i begynnelsen av september, bare for å få med meg blomstringen av kultur -og medisinplanten søterot :-)Og så er jo ikke veien lang til magiske Bakkanosi heller!

Gratulerer...

Written by ilyslo 02.08.2015 21:34

med en lenge forlokkande topp langs europavegen. Takk for interessant turrapport.