Storehaugfjellet - fantastiske skogsstier! (30.07.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Flyplassvegen (330m)
Endpoint Flyplassvegen (330m)
Ascents Storehaugen (1,169m) 30.07.2015
Storehaugfjellet (1,172m) 30.07.2015
Visits of other PBEs Tursti Storehaugfjellet via Hatleggi og Veslehaugen (330m) 30.07.2015 18:19

Dagens ettermiddagstur gikk til "Storehogen" - den høyeste toppen på halvøya mellom Sogndalsfjorden og Sognefjorden. Det går en anleggsvei opp fra Sogndal Lufthavn og derfor en populær skitopp. Men den er også veldig populær når snøen er reist også, det oppdaget jeg i dag.

Storehaugfjellet - sett fra Sogndal etter turen

Jeg har vært på Storehogen noen ganger før, men da bare på ski fra flyplassen. I dag hadde jeg satt meg fore å bli kjent med skogen på østsiden. Jeg parkerte i "svingen" (330 moh) på vei til flyplassen og konstaterte at jeg hadde INGEN stier på mitt gamle GPS kart. Karma og jeg begynte å gå skogsveien fra svingen, men etter noen få meter gikk det en sti opp skogen og den fulgte jeg.

På vei inn i det ukjente...

Etter 650 meter kom det en merket sti fra venstre. Jeg skimtet så vidt Flyplassveien litt lenger bort og antok at det var der man normalt startet. Etter 1km kom en ny skogsvei inn fra venstre. Jeg fulgte veien en halv kilometer før stien smatt opp i skogen igjen. Jeg nøt hvert sekund på stien. NYDELIG skogsbunn. Det ante meg at dette kunne fort bli den fineste skogsturen jeg har gått.

Flott sti gjennom skogen!

Etter nye 0,35km kom vi til Bjørkestølen (turpost). Herfra tok stien en ny retning - nordvest i retning toppryggen. Det var tåke på fjellet og det var litt småsurt selv nede i skogen. Jeg lot jakka ligge i rumpetaska og prøvde å holde et tempo som holdt meg varm. Jeg møtte et par utlendinger på vei ned. Ellers så jeg ingen.

På ryggen mot Storehaugen

På Storehaugen (1169 moh) var det tjukk tåke og det var ikke så mye å se. Jeg hastet videre til selve hovedtoppen. Den ankom jeg 18:16, etter 1t:40m, 7,2km og 930 høydemeter. Det var NESTEN like tåkete som første gang jeg var her - i November 2002, sammen med Petter Bjørstad og Jacko Koster.

Jeg var en tur bortom varden og der konstaterte jeg at den merkelige karthøyden 1132 moh hadde forplantet seg på postkassa. Storehaugen er minst 1172 moh, og postkassa står ikke på det høyeste punktet. Det er like under det ene tårnet.

Siden det ikke var noe å se satte vi kursen tilbake. Nå fulgte jeg snarveien som ikke går via Storehaugen. Da jeg kom til stikrysset borte på ryggen valgte jeg Vesterland 6km varianten uten å ane hvor dette ville bære. Men skiltet sa Vesterland 8km den veien jeg hadde kommet opp, så uansett ville jeg ende opp på Vesterland. Jeg hadde en følelse av at Vesterland lå nede ved RV5, og dit ville jeg jo IKKE! I verste fall fikk jeg heller tråle skogen for å komme tilbake til svingen.

Men nå hadde den verste tåka gitt seg og vi fikk utsikt!

Flott utsikt mot Sogndal - hvor Karma er født

Denne stien var også nydelig å følge. Jeg konkluderte med at det var nok den fineste turen på skogsstier jeg har gått. Det var for øvrig sykkelspor overalt. Kan tenke meg at det er konge å sykle opp anleggsveien og så GRUSE ned disse stiene med enorme ballongdekk. Selv var jeg fornøyd med å være til fots, slik at jeg kunne nyte den vakre utsikten...

Sognefjorden var ekstra fin i dag

Etter hvert fikk jeg følelsen av at stien ville ende på den skogsveien jeg hadde begynt å gå på. Og det gjorde den! Vi var tilbake ved bilen 19:31, snaue 3 timer etter at vi dro. Distansen var 14km. Karma virket svært fornøyd i dag også...

Dagens runde
Andre bilder fra turen:

Missing title

Written by ligroenb 31.07.2015 11:25

Flott variant til den dryge anleggsveien!

Sv:

Written by arntfla 31.07.2015 11:36

Ja absolutt! Jeg skal opp der igjen og utforske flere stier!

Trimposten irriterte meg litt. "Storehogen 1132". Høyden kommer fra kartet. Fatter ikke hvorfor det står 1132 der. Sendte mail til Kaupanger IL i dag og redegjorde litt ;)