Kufjellet og Ura (30.07.2015)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Kufjellet (1,080m) 30.07.2015 07:05
Kvenngrøhausen (1,005m) 30.07.2015 07:05
Ura (1,178m) 30.07.2015 07:05
Urarabben (1,069m) 30.07.2015 07:05

Jeg våknet tidlig i teltet inne ved Gråhaugen. Alarmen var satt til 0600 men da den ringte var matpakken smurt og dagens andre kaffekopp var ferdig brygget. Slik blir det når vi er i posen før kl. 10 på kvelden..

Den store spenningen i dag var formen til Rigel. Han var oppe flere ganger i natt for å få ut siste rest av gugge fra magen, sist kl. 01:30. Heldigvis ville han ha litt mat til frokost etter 1,5 døgn uten mat og med sprut i begge ender.

Været var som ventet ikke spesielt bra. Lavt skydekke og regn i lufta. Pakket kjapt sammen leiren og kjørte nedover til Foldsjøen for å gå tur til Ura. Det er to merkede løyper til toppen (begge med tydelig merket start med store infotavler ved vegen), men vi parkerte omtrent midt mellom disse to, der det går en gammel traktorveg. På den måten fikk vi til en fin rundtur uten så mye trasking på veg, og vi fikk dessuten en slak og snill start på dagen.

Rigel var villig med på tur og spiste litt mat igjen før avmarsj. Etter et stykke langs traktorvegen kom vi inn på blå-merket sti rett før Aunsetra, der løypa bikker oppover og over tregrensa. Innover et for året veldig bløtt myrområde før det brekker av omtrent rett opp bratt ur. På toppen av ura tok vi en pause for litt mer mat til Rigel og studering av kart og klokke for min del. Kufjellet var ikke langt borte nå og med den positive utviklingen til Rigel valgte jeg å utvide turen. Tok ut GPS-kurs og gikk lettgått opp til Kufjellet Vest, og deretter videre til toppen av Kufjellet. En haug av et fjell der vi fant rester av en rein rett ved toppen (begge gevirene og mye pels).

Etter en matbit i le av varden forsatte vi tilbake mot Urarabben. Nå var været skikkelig surt med vind og tåke. Vi hørte fjellryper "over alt" men så ikke så veldig mange. Litt frustrerende for en fuglehund som etterhvert ble ganske så flat over ryggen. Passerte i vestkanten av Ytre Bøluvatnet som i fint vær må være litt av en liten perle. Ikke rart noen har valgt å legge igjen forsyninger på en lur plass her nei. :-)

Fra Urarabben gikk ruta videre mot dagens hovedmål; Ura. Rett før vi kom inn på den blå-merka stien igjen fant vi rester etter en sau (2 øremerker, underkjevene og litt ull). Jeg fikk varslet bonden som fant ut at dette var en sau som forsvant i fjor. Det er nok mye jerv som forsyner seg av sau og rein i dette området.

Ny matbit i le av varden på Ura og signering av dagens første toppbok, før vi fulgte stien ned Bjørnadalen til vegen, og kort bort til bilen. Vel nede var det godt å få på seg tørre klær før retur hjem etter fine dager i Trollheimen.