Duvåsen (Rindal PF100) (29.07.2015)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Duvåsen (493m) 29.07.2015 14:10
Visits of other PBEs Bjørnsledet parkering (315m) 29.07.2015 14:10
Folldalsvegen automatbom (110m) 29.07.2015 14:10
Kjerringhaket (310m) 29.07.2015 14:10
Svarthaugen utsiktspunkt (450m) 29.07.2015 14:10

Planen i dag var å gå opp nord-vest-ryggen av Blånebba, fortsette over til Indre Fauskånebba og videre til Fauskånebba før retur ned til Søyådalen. Men skydekket lå langt under tregrensa i dag og dessuten satt gårdagens langtur over bl.a. Trollhøtta-traversen i kropp og sjel for noen av de 2- og 4-beinte. Vi bestemte derfor for å rive leir. Det ble i stedet varm lunch i Surnadal før M&M returnerte hjem til Melhus.

Rigel og jeg måtte ikke hjem før torsdag ettermiddag så vi kjørte opp i Folddalen (aka. Folldalen). Det var uaktuelt med langtur i dag pga. Rigel, men en liten luftetur måtte vi ha. Kjekt å få varmet opp støle muskler med en liten fottur.

Vi parkerte ved Bjørnsledet der det står benker/bord og en infotavle. Før vi kom oss av gårde kom det en godt voksen kar ned fra tur og han hadde mye nyttig info om området. Bl.a. fikk jeg en kjapp omvisning ved Kjerringhaket, noen meter fra parkeringa.

Full av nyttig informasjon fulgte vi blå-merket sti mot Børsetbogsvatnet, nordover til Gjøtet, rett vest over Storlia til Duvåsen. Her var det benk, flagg, turinfo, kasse med bok og to telekom-master. Toppunktet er forøvrig et lite stykke unna.

Etter tips fra den lokale kjentmannen ruslet vi videre ned til flott utsikt og en appelsinrast ved Svarthaugen, før vi returnerte til Storlia og deretter rett sør til vegen igjen. Det ble en fin rundtur på godt merket sti. Kroppen kjennes bra men Rigel sliter big-time med magen. Han spiser ikke mat men drikker heldigvis godt. Hvis han ikke blir bedre til i morgen tidlig må vi returnere hjem.

Etter en ny tur ut på Kjerringhaket og et par kopper kaffe kjørte vi helt inn i enden av Folddalsvegen, rett før parkeringa til sommerløypa til bl.a. Snota, der vi slo opp teltet og tok tidlig kveld. Se forøvrig viktig info om breen oppunder Snota fra DNT/TT.