Høyholmstindan - Helgelandskysten (29.07.2015)  6

Norges største pf-topper
29.7.2015

TVILLINGTOPPENE
Vi våknet til tåke og regnbyger i Sandnessjøen, men yr.no meldte om strålende vær utpå formiddagen. Dermed ble det fergetur fra Tjøtta til det lille og idylliske tettstedet Forvik på Vevelstad. Vevelstad er en av Norges minste kommuner, her er det bare i overkant av 500 fastboende. Vi var litt usikre på det beste utgangspunktet for turen til Høyholmstindan og stakk innom det historiske kaffebrenneriet på Forvik. Her ble vi satt mange år tilbake i tid, veggene var dekket med gamle avisutklipp om store hendelser fra området. Den gode kaffeduften blandet med duften av ferske bakervarer hang tung i rommet. Alle små tettsteder har et sted med et kaffehjørne hvor de lokale samles, slik var det også her. Med et stort krus kaffe satte vi oss ned ved bordet til fire pratsomme menn. Ingen hadde vært på fjelltoppen før, men de ba oss om å ta kontakt med bonden Enoksen eller med Turid Færøy på kommunehuset. Vi helgarderte oss og var innom dem begge! Enoksen, som var godt kjent i fjellområdet, pekte og forklarte ruta fra huset sitt. Turid på kommunehuset kunne dessuten fortelle at både skilt, merking og turbeskrivelse snart skulle være på plass. Dermed bestemte vi oss raskt for at Høyholmstindan skulle være med i denne boka. Vinteren gikk, og vi hadde sporadisk kontakt med Turid vedrørende merking av ruta. I juli 2015, nøyaktig ett år senere var vi tilbake i Vevelstad, denne gangen med Turid som turfølge.
Vi startet fra den lille parkeringsplassen ved bolighuset på Brøløs, som nå har fått informasjonstavle med god turbeskrivelse. Derfra passerte vi låven på jordet og fulgte gjerdet i nordlig retning til den nyoppsatte grinda. Her starter rødmerket sti opp gjennom løvskogen til den markerte og gresskledde ryggen, hvor merkingen sluttet. I dette området ble det også tid til en smak av årets første multer. Øverst på ryggen passerte vi en litt spesiell stein, som vi ga navnet «Lille Trolltunga». Vi fortsatte på skrå opp fjellet sør for Sandosbekken og krysset senere bekken Drogsåa. Her tok vi sikte på en godt synlig oppreist stein før den neste motbakken. Vi passerte flere digre steinblokker nord for Brenndalstinden, som lignet mer på en avlang rygg. Her var det flere fine og lune rasteplasser hvor man bør ta seg tid til en liten pause. Videre fortsatte vi opp svaene til den markerte renna hvor vi var så heldige å treffe på en lang og fin snøflanke. Denne fulgte vi helt opp til berget for å unngå et parti med fuktige og kuperte fjellhyller. Vel oppe på Brenndalstinden gikk vi over lettgåtte sva før den siste stigningen opp nordryggen til Høyholmstindan (1015 moh - trig). I vardeboka kunne vi registrere at to personer fra hjembygda Oppdal hadde skrevet seg inn samme år. Inger Lise og Turid satte seg ned på de solvarme steinene, mens Otto raskt tok turen over til Vestre Høyholmstindan (1000 moh.) for å få noen flotte avstandsbilder. Den nordvendte ryggen opp til tvillingtoppen har et par luftige partier, men lar seg greit bestige. Vi hadde en himmelsk utsikt over Helgelandskysten mot Vega, Dønnmannen og Sju søstre. Det led mot sen ettermiddag før vi ruslet ned samme vei, mens Rødøya lå der ute i havet og glødet rødt i kveldssola. Tilbake ved informasjonstavla kunne Turid fortelle at hun senere ville merke litt bedre i øvre del av ruten
(Fra boka Norges beste toppturer.).

NORDLAND = 67 stk 1.ordens trig-punkter.

STED: Vevelstad kommune i Nordland
HØYDE: Høyholmstindan 1015 moh. og Vesttoppen 1000 moh.
PRIMÆRFAKTOR: Høyholmstindan 705 m og Vesttoppen 50 m
UTGANGSPUNKT: Brøløs 5 moh.
LENGDE: 9,5 km tur-retur
TID: 5 timer tur-retur
STIGNING: 1117 høydemeter
VANSKELIGHETSGRAD: Rød
GPS-KOORDINATER: Høyholmstindan 33w 3824547 283020 og Vesttoppen 33w 3821137 282990
KARTBLAD: 131 Tjøtta

Kremtur

Written by opps 30.07.2015 21:24

Ja denne turen var en av mange kremturer vi hadde i fjor, nydelig utsikt fra toppen. Kos dere videre i solen....

Sv: Kremtur

Written by otto 30.07.2015 23:17

Slutt på solen.. tilbake til kaldt vær på Oppdal.

Flott gjensyn..

Written by arntfla 29.07.2015 23:28

med flott Helgelandsnatur! Jeg minnes enda med stor glede turen opp dit!

Høyholmstindane

Written by otto 29.07.2015 22:25

Jeg ga terningkast 5 i 2014, men dro på litt ekstra i år for begge toppene. Fjell med fjord/havutsikt er høyt prioritert... Tror du får bruk for terningen over helgen hvis godværet slår til.!!

Høyholmstindane

Written by JoSo 29.07.2015 22:04

Ser du har gitt terningkast 6, Otto :)

Det betyr at jeg har all grunn til å glede meg til tur i traktene der oppe i nord.