Vestre Soltindan i stedet for Soltindan (28.07.2015)

Written by anneirik (Anne Julsrud Haugen) GSM

Ascents Vestre Soltindan (988m) 28.07.2015

Vi parkerte så vi kunne følge stien langs Bjørnskarsvatnan og gikk lett opp til Tredjevatnet. Målet for turen var kommunetoppen på 1051 moh. Vi fant ikke mange beskrivelser på nettet, men hadde med kartprint i papir og beskrivelser fra peakbook og toppomania. Det så ut som de fleste beskrivelser oftest gikk til andre Soltindetopper, bl a finnes det en 1000meterstopp som er vanlig som skitopp. Oppe ved Tredjevatnet hadde vi planlagt å gå opp sørfra og så fra topp-platået nå hovedtoppen. Det gikk greit å komme opp til Vestre Soltindan, og det var mindre ur enn det jeg hadde forestilt meg at det skulle være. Men eggen over til hovedtoppen viste seg å være umulig å forsere. Vi la i vei og krøp over noen egger og skar, men ga til sist opp på høyeste punkt da vi så at det var en stor kløft før vi kunne komme opp igjen. vedhenget påsto han ikke hadde spist matpakka på noe mer luftig sted enn dette, men vi hadde klarvær og fin utsikt og måtte bare nyte den fine, varme dagen. Vi torde ikke gå tilbake annet enn samme vei tilbake, men så på vei ned igjen at det burde være greit å komme opp mer direkte fra Tredjevatnet. Og når vi leser peakbookbeskrivelsene i etterkant, kjenner vi igjen den svarte stripa som deler seg. Så nå vet vi hvor vi skal sikte neste gang. Vi hadde en varm, fin dag, igjen vakker vegetasjon.

Soltindan

Written by anneirik 18.11.2016 22:24

Takk, vi satser på nytt forsøk til sommeren. Vi har sønn boende i Tromsø og kommer på besøk igjen

Vestre Soltindan

Written by otto 17.11.2016 21:56

Litt stang ut på dere også. Det ble helbom på oss i vinterlige omgivelser. Senere på høsten fant vi en helt grei rute opp den svarte og markerte renna. Mye løs stein. Synd vi ikke har gps sporet, men opp kommer dere..

Takk!

Written by anneirik 30.07.2015 00:17

Det var en fin tur i vakre omgivelser, som hadde gitt deg nye opplevelser. Men, litt surt å se rett opp på (kommunetopp)varden mens vi satt og spiste.

Kudos!

Written by bakken59 29.07.2015 23:24

Stor investering i tid, km, og høgdemeter! Litt glad for at eg ikkje var med på denne opplevinga, høyrest skummelt ut!