Loddo - Høyest på Austevoll (28.07.2015)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Loddo parkering (17m)
Characteristic Jogging
Ascents Loddo (243m) 28.07.2015
Visits of other PBEs Loddo parkering (20m) 28.07.2015

Tur på Austevoll

Denne dagen hadde jeg egentlig planer om å ta livet litt med ro, men ble selvsagt litt for rastløs når solen skinte ute. Klokken 15.00 bestemte jeg meg for å dra ut til Austevoll for å bestige Loddo. Kommunetoppen der ute. Jeg samlet tingene mine i en fei og kjørte til Korsneset. Jeg rakk fergen som gikk kl 15.35. Stemningen sank da jeg så beløpet jeg skulle betale for fergeturen. Det kostet 200 kr PER VEI!!! som vanlig spurte jeg om studentrabatt, men dette har enda ikke blitt noe av. Jeg må vel bare innstille meg på stive fergepriser på kommunetoppsamlingen min fremover.

Utsiktstårnet på toppen av Loddo
Dette skiltet må skiftes. Toppen er 243 moh ;)

Det var deilig å stå ute på dekk og nyte den friske sjøbrisen mens jeg nøt utsikten mot Sund, Rosendalsalper og Folgefonna i bakgrunnen. Da jeg var fremme på øyen kjørte jeg sørover og parkerte ved Loddo parkering. Herfra gikk det en fin og bred sti hele veien opp til toppen. Jeg sier som Ole Petter, på kartet er den tegnet inn som en smal vei, men det er en sti. Et sted deler den seg men følg rød merking om man skal til Loddo.

Panorama mot NV, N og NØ fra toppen av Utsiktstårnet

Fin og slak stigning opp til toppen. Et utsiktstårn på toppen som jeg gikk opp i. Fikk flott utsikt mot Rosendalsalpene, Bergen, nordover på Austevoll, Stord og Folgefonna. Toppunktet er ved dette tårnet som også er trigpunktet. Løp ned igjen på samme rødmerket sti. Jeg hadde ikke sett på fergetidene tilbake til Bergen, men hadde på følelsen av at jeg hadde sett 17.50 et sted. Da hadde jeg dårlig tid. På vei tilbake til fergeleiet så jeg plutselig et tog med biler som kom i feltet mot. Da tok jeg bokstavelig talt klampen i bånn og reste. Det begydde at de akkurat hadde kjørt av fergen. Rakk den akkurat ikke. Typisk. Neste gikk om 30 min så det var ikke så farlig. Satte meg ned utenfor i solen med NAF-veibok og leste meg opp på kommuner og høyeste punkt. Fergen kom omsider og på vei hjem fra Korsneset kjøpte jeg pølser og brød. Nå skulle det bli digg med middag.