Keisaren (27.07.2015)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Start point Maristeinøyni p-lomme (1,040m)
Endpoint Maristeinøyni p-lomme (1,040m)
Ascents Keisaren (1,210m) 27.07.2015

Keisaren

Mandagen bød på en liten rusletur til toppen av Keisaren.

Vi parkerte ved demningen på østsiden av Vinstri og gikk derfra. Det var et lettgått terreng, men det var et midtparti som var ganske vått over noen myrer. Helt greit å gå med fjellsko, men vi møtte noen som var på vei ned som ikke var like godt skodd (utlendinger).

Vi opplevde det samme da vi gikk tur fra Torfinnsbu til Bygdin for ei drøy uke siden. Da var det mange som var med båten innover. Slik de gikk kledd var jeg sikker på at de skulle inntil Eidsbugarden for å ta en kopp kaffe for så å ta båten tilbake igjen, men neida. Hele gjengen gikk av ved Torfinnsbu og begynte å gå tilbake til Bygdin. Da vi hadde passert første myra etter noen hundre meter hadde vi problemer med å få barna våre med oss. De hadde lyst å stå å se på om det var noen som plumpet uti myrhullene. Det er litt overraskende at folk ikke tar hensyn til føre og terreng når de skal på tur. I motsetning til det mange tror, så er ikke fjellet tilrettelagt med gode veier og asfalt overalt.

På veien opp passerte vi mange sauer på beite. Det var hvite ulldotter overalt, og noen svarte. Det er koselig med beitedyr som holder vegetasjonen litt i sjakk. Det gikk lett oppover og plutselig av vi på toppen. Her satte vi oss ned for å ta en kopp solbærtoddy, men far hadde glemt solbærsaften hjemme. Det var litt styr med å få barna igang før vi dro, så den stod igjen på kjøkkenbenken sammen med pulsklokka mi. Derfor ble det heller ingen avstander på denne turen.
Da ble det heller litt firkløver og litt vann før vi ruslet nedover.

På tilbakeveien la vi kursen via Titrabu for å ikke gå i de samme sporene hele veien. Over myrene så vi også en stor frosk som hoppet rundt. Han var ikke videre begeistret for å ha fire nysgjerrige kjemper hengende over seg, så han hoppet rundt omkring for å prøve å gjemme seg.

Fra Titrabu fulgte vi turstien tilbake til parkeringsplassen. Da vi gikk over myrene her var det en nysgjerrig Heilo som løp frem og tilbake over stien foran oss. Den var så tett innpå som 5 meter noen ganger.