Store Blåmann (22.07.2015)

Written by Ofisk (Odd Fiske)

Ascents Store Blåmann (1,044m) 22.07.2015

Flott vær også denne dagen. Og broderen ville være med på tur idag og kom derfor hjem litt tidligere enn vanlig fra arbeid. Med nyinnkjøpte fjellsko; Crispi Skarven, - og best i test (kanskje noe påvirket av meg :-) ) var forberedelsen til turen den beste.

Kjørte ca en halvtimes tid ut til Kvaløya og parkeringslommen ved Slettneset. Her var det god sti opp til Kvaløyas høyeste fjell. Det blir fort bratt og man ser at det vil bli brattere. Men på ingen måte noe problem hvis man da ikke er ekstremt høyderedd. Stien går på mye svaberg og det er derfor en fordel (og kanskje nødvendighet) at det er tørt når man skal gå opp her.. Noe enkel klyving på siste del av ruten hvor man kan velge i flere rutevalg. Flott utsikt til Kvaløyas og omkringliggende topper. Helt fantastisk!

Parkeringslommen ved Slettneset.

Klar til topptur..

Tilrettelagt sti..

Ruten går litt skrått opp her..

..før den går rett på..

Følg ryggen på venstre side opp her..

Enkel klyving..

..og selvfølgelig artig klyving..

Flott varde! Den opprinnelige varden ble bygd under kartoppmåling rundt 1870, men under nye oppmålinger i 1904 ble det oppdaget at varden hadde rast utfor kanten. Det ble derfor satt opp ny forsterket varde rundt 1904.

..og flott utsikt!

Måtte benytte anledningen til dusj på returen ned.

Etter turen inviterte Stig til god pizza og kald duggfrisk drikke på Yonas !

Yonas

Written by otto 29.07.2015 20:14

Både øl og pizza på Yonas smaker godt etter en tur til denne kremtoppen..

Sv: Yonas

Written by Ofisk 29.07.2015 21:09

Ja, det er sikkert! Og mange kremtopper rundt Tromsø står fortsatt ubestiget for min del... Jeg kjøpte turbok for Tromsø og omegn og har peilet meg ut noen topper i tilfelle :-)