Byrnesnova og Stonga - Hyllestad PF>100 komplett! (27.07.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Gulen, Indre Skorpa (5m)
Endpoint Skorpeneset øst (4m)
Ascents Byrnesnova (472m) 27.07.2015 13:20
Stonga (192m) 27.07.2015 15:30

Neppe optimalt rutevalg på øyen Skorpa i Hyllestad

Endelig var dagen kommet for besøk til de to PF>100 toppene på Skorpa og komplettering av Hyllestad-listen. Værforholdene var ideelle. Skorpa er ikke bebodd, og en er avhengig av privatskyss for å komme seg ut dit. Rune tok oppdraget og freste oss ut til øyen fra Våge i hurtiggående båt med fart på 50 km/t på min GPS. Astrid hadde nok en forutanelse om at dette ikke akkurat ville bli en tur etter hennes smak, og valgte å returnere til Våge sammen med båtfører Rune.

Byrnesnova fra Porten sommeren 2014
Stonga 189 - den andre PF>100 toppen på Skorpa fra Porten

I ensom majestet ble jeg således satt i land ved Gulen, noen hundre meter sør for bukten med navnet Indre Skorpa. I Gulen er der og et gammelt hus som står til nedfalls. Jeg tok sikte på en liten rygg med mye bart berg oppover mot fjellet i NV-retning. Det ble en tung start på turen opp de første 250 hm. Terrenget var preget av tett vegetasjon med einerkratt og dype søkk mellom steiner. Fjellet består av konglomeratstein som i og for seg var fint å gå på, men mange steder for bratt og/eller vått og sleipt til å gå på. Solen steikte og innsekter og flått var ekstatisk begeistret over et sjeldent fremmedbesøk. Det gikk 45 min før jeg endelig var oppe i lett terreng. På oppoverturen la jeg ruten i en svak bue mot venstre (vest), noe som i og for seg var greit bortsett fra et par omgåelser pga bratte skrenter og noen småvann. Like vest for Byrnesnova kom jeg kloss innpå en flott hjort. Etter å ha krysset bekk/myr vest for toppen, greitt videre opp til toppen som er markert av en stor varde og rester etter trigmerke. GPS 287867 6790909 som på PB. Panoramautsikt både utover mot havet og innover Åfjorden.

Byrnesnova. Utsikt mot Alden i NV.
Nordover mot Skiveneset, Lutelandet og Atløy

Ned igjen valgte jeg en mer direkte, men ikke særlig raskere eller bedre rute mot svapartiet jeg 'hadde gått opp. I ettertid fikk jeg høre fra lokalkjente at det visstnok skal være en grei rute til Byrnesnova, men den må gå et annet sted en der jeg gikk. Det så ut til å være mulig å gå opp dalsøkket fra bebyggelsen på Indre Skorpa. I ettertid burde jeg kanskje ha satset på dette. Uansett - dette er nok en usedvanlig lite besøkt topp. Kun Otto og Inger-Lise har registrert besøk her i øytoppsamler perioden!
Vel tilbake på innmarken på Gulen var det den karakteristiske Stonga som sto for tur. Eneste naturlige adkomst fra Gulen er å gå sørover opp dalen mellom Stonga og 400m toppen vest for Stonga. Her var det meget ulendt terreng gjennom stein og ur langs en bekk med skumle, tildekkete, dype hull i terrenget. Etter å ha passert en lite vann øverst i skaret valgte jeg å ta meg opp i et bratt og ulendt terreng mot toppen. I ettertid hadde det nok vært bedre å fortsatt litt lenger sørover og heller gått opp i et lite skar som går i Ø/V retning. Med mye strev kom jeg meg nå opp på toppen av Stonga. Idet jeg nådde toppen lettet det en flott havørn bar 5 m fra meg. Utrolig flott syn! Høyeste punkt på Stonga er en gresskledde forhøyning uten noen varde eller annen form for markering. GPS 288371 6789104.

Stonga 189 - karakteristisk, men noe utilgjengelig topp på Skorpa
Topp-punktet på Stonga. Utsikt nordover

Det virket lettere å fortsette nedover langs sørryggen. Ringte Rune og avtalte henting i en liten bukt på SØ-siden av Skorpa, altså sør i Storakersundet. Nede i Ø-V skaret sør for toppen viste det seg vanskelig å komme opp fra skaret. Ved hjelp av avansert klyving på grensen til klatring kom jeg meg helskinnet opp. Hadde jeg kommet til skaret fra sørsiden, hadde jeg antagelig ikke kommet meg ned her. Det så ut til å være lettere å komme seg ned på østsiden av Skaret mot Storakersundet. Nå var det lettgått nedover på bergene mot sørspissen av øyen. Det letteste hadde vært å gå ned til Djupevågen på vestsiden av Skorpeneset. Men da jeg hadde avtalt henting på østsiden, måtte jeg enda en gang inn i en urskog av einer og annet vemmelig buskas før jeg omsider var nede ved sjøen. Her rakk jeg akkurat et friskt og herlig sjøbad i en lun vik før Rune ankom med båten.
De siste toppene på Hyllestad listen ble altså en meget blandet opplevelse både pga naturforholdene og flere uheldige veivalg. Jeg var glad for at jeg ikke hadde med meg andre på denne turen!

Start date 27.07.2015 11:28
End date 27.07.2015 16:28

Ikke verst!

Written by Olepetter 29.07.2015 07:54

26 topper, gratulerer!

Sv: Ikke verst!

Written by knutsverre 06.08.2015 21:59

Tak for det Ole Petter, og gratulerer så mye med Trollspiret!

Bra jobbet ;)

Written by arntfla 28.07.2015 23:56

Hvilken kommune står for tur for komplettering nå?

Sv: Bra jobbet ;)

Written by knutsverre 06.08.2015 21:54

Det blir vel antagelig en til av nabokommunene rundt Bergen, men ingenting nær forestående. Før ta det som det passer.

Gratulerer...

Written by GeirL 28.07.2015 10:54

.. med komplett Hyllestad! Ser frem til rapport fra Byrnesnova. Den har jeg igjen også.

Sv: Gratulerer...

Written by knutsverre 06.08.2015 21:56

Takker. Nå er rapporten omsider ferdig. Ingen veldig enkel tur for meg, håper du er mer heldig med rutevalg!

Gratulerer;

Written by Stigun 28.07.2015 00:34

din stå-på-vilje gir definitivt resultater!

Sv: Gratulerer;

Written by knutsverre 06.08.2015 21:57

Takk for det Stig! Det trengtes virkelig litt stå på vilje på den turen!