Gildeskål (11.07.2015)

Ascents Punkt sør for Skauvollknubben (511m) 11.07.2015
Punkt øst for Skauvollknubben (467m) 11.07.2015
Skauvollknubben (528m) 11.07.2015

Planen var De syv søstre og Trænastaven de neste dagene. Men det hviler en forbannelse over meg og Søstrene, de er alltid godt tilslørt av tåke når vi er på detraktene. Og når solskinnsbildene fra lengre nord lyser mot meg på FB er det bare en ting å gjøre - komme seg lengre nord!
Så da ble det et besøk på hytta til GO i Gildeskål, i strålende vær. Etter anbefaling av tur til Høyde 511 (Fjelltrimmen i Gildeskål), tok jeg en tur dit alene. Parkerte etter den første av de tre tunnelene når man kommer sørfra. Plass til 4-5 biler. Står merket turskilt "Høyde 511", tydelig sti og rødmerking ved stiskillene, lette å finne frem.
Etter å ha passert tregrensa går stien litt ned i den grønne dalen inn og forbi Greftvatnet. Men jeg ville heller holde meg i høyden og gikk ryggen over punkt 467. Deretter videre neste rygg til høyde 511. Fantastisk utsikt over Svartisen og Saltfjellet, og utover kysten den andre veien. En flatbygding fra Tønsberg blir fullstendig bergtatt.
Var usikker på om den smale eggen over til Skauvollknubben var fremkommelig. Hadde studert den på vei innover. Så ut som noen bratte og ufremkommelige skrenter her og der. Men så ut til at man kunne slippe seg litt ned i siden og forsere disse på nedsiden. Og det funka helt perfekt. Når jeg etterpå så meg tilbake kunne det se ut som det hadde vært lettere å slippe seg ned på vestsiden av eggen, og ikke på østsiden som jeg hadde gjort.
Flott utsikt også fra Skauvollknubben. På vei ned gikk jeg forbi en kalksteinsgrotte og flere artige fjellformasjoner, bla en sel :-) Nedi dalbunnen ligger det flere grotter, og den nederste er heftig stor! Sies at det er folk som firer seg ned i den, heftig!