Kommunetoppjakt på Osterøy - Høgafjellet (25.07.2015)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Blomdalsleitet P-plass (245m)
Characteristic Jogging
Ascents Høgafjellet (868m) 25.07.2015
Visits of other PBEs Blomdalsleitet p-plass (235m) 25.07.2015

Varm og fin dag på Osterøy

Kjørte hjemmefra i nydelig vær på vei mot Osterøy. Da jeg var over broen tok jeg til høyre og kjørte den grusomme men koselige veien via Bruvik og opp til Blomdalsleitet parkering. Ble ganske lei av å stoppe, rygge, kjøre inn på møteplasser og lignende da det kom biler i mot. Denne kjøreturen var lenger enn jeg hadde trodd. Tok vel rundt 1,5 timer fra Bergen og inn hit. Denne parkeringen ligger rett øst for Træet gård og er en fin plass å starte turen fra. En stor parkering.

Høgafjellet dukker opp i nord

Prøvde å finne stien som visstnok skulle gå nordover i følge kartet, men denne skulle ikke bli så lett å finne. Fant etterhvert den noe svake stien med den gule merkingen. Om dette er den stien som er stiplet inn på kartet, er den tegnet for langt øst. Den gule merkingen funket uansett fint. Stien ble bedre lenger oppe. Litt vått i terrenget etter regnet dagen i forveien. Holdtt et jevnt og hurtig tempo oppover til å begynne med, men gikk over til å løpe da jeg var kommet opp på platået ved Gråberget. Litt lenger inne kom jeg plutselig fram til en liten hytte. Nede i en grop kom en eldre mann frem. "Nå håper jeg det begynner å regne igjen, ellers tørker brønnen min ut" Det var hans hytte og han fortalte at han ofte dro opp hit. Han var pensjonert og ikke gift. Det virket veldig fredfult her oppe nå når solen skinte og kun lyden av svak radio fra hytten var å høre. Jeg svarte med at jeg satt pris på en solskinnsdag i blant. Herfra så jeg ikke lenger noe til stien. Mannen fortalte at han visste det skulle gå en merket løype et sted, men han gikk offpiste hver gang han skulle på Høgafjellet så han brukte den aldri.

Jeg ble i starten lurt av de gule merkene da jeg løp nedover et stykke, men snudde fort da jeg kom til skiltet som viste vei til toppen. Jeg hadde egentlig ikke fulgt løypen mye lenger uansett. Retningen var helt feil. Stien deler seg altså. Det går gulmerket løype mot øst også. Nordover hadde de gule merkene gått over til varder. En svak sti gikk oppover, men denne mistet jeg flere ganger inne i skogen opp mot Melkinghaugen. Vardene står såpass tett og terrenget er ikke vanskelig å gå i uansett, så her er det bare å følge vardene. Mannen ved hytten hadde antatt at jeg ville bruke ca 2,5 timer til toppen derfra. Dette trodde jeg ikke på i det hele tatt. Men jeg svarte selvsagt ikke det.

Meg på toppen av Høgafjellet

Jeg holdt et fint driv oppover med løping innimellom og var snart oppe på Setnipa. Herfra var det stort sett bare stein opp til toppen. Nydelig. Litt vanskelig å finne vardene, men de dukket opp her og der. Da jeg startet på siste oppstigningen til toppen, dukket de gule pinnene opp igjen. Herfra var det fin sti mellom steinene også. Traff på en familie på toppen. De hadde gått fra Tysso. De lurte på hvor lang tid jeg hadde brukt. Da jeg svarte 1,5 timer, trodde de meg nesten ikke. Litt kult også. Stod og pratet med dem en stund. Hyggelig.

En fin og stor varde på toppen som markerer toppunktet på Høgefjellet. Det var kommet litt skyer nå, men utsikten var fremdeles upåklagelig. 360 graders mot Sogn, Vaksdal, Stanghelle, Kvam og Tveitakvitingen og Fuglafjellet, Bergen med Gullfjelltoppen, Løvstakken, Rundemanen og Ulriken. Til og med utsikt langt ut i havet. Ganske vanvittig. Dette er en unik topp.

Utsikt mot Vaksdal og Veafjorden

Skrev meg inn i boken og måtte bare stå og nyte utsikten en liten stund. Fulgte samme rute ned igjen. Jeg hadde med vilje lagt igjen maten min i bilen. Skulle ihvertfall tatt med meg et rundstykke i det minste, for nå var jeg sulten. Solen kom tilbake og varmet godt. Jeg kom omsider ned til hytten til den eldre mannen. Jeg fotalte at jeg hadde brukt litt over en time fra hytten hans. Han virket ikke overrasket, men han innså nok at de 2,5 timene han estimerte, var litt i overkant. Vi stod en stund og hadde en hyggelig fjellprat før jeg sa farvel og løp ned igjen til bilen. Der ventet rundstykkene mine. De smakte jammen godt. Nå var det bare å ta fatt på den ekle veien ned til og forbi Bruvik. Deretter var det bare å komme seg hjem og dusje før jeg skulle på fors hos en kompis.

Den hyggelige mannen med hytten et stykke nedenfor Høgafjellet