Troms, fjerde tur. Super utsikt over Senja (23.07.2015)

Written by anneirik (Anne Julsrud Haugen) GSM

Ascents Kvænan vest (963m) 23.07.2015

Avtalen var å møte sønn og svigerdatter for felles tur på Senja, og kl 16:30 var vi klare til å gå. Vi parkerte i den østlige svingen før tunellen til Flakstadvåg og gikk bratt rett opp lia. Først steinete og i bjørkeskog, etter hvert ur, men vi forsøkte holde oss på områdene med mose. Det var bratt til å begynne med, men flatet greit ut på den steinete eggen mot toppunktet. Vi hadde lest senja-online.com-beskrivelsen, og kjente igjen veien opp. Vi fant den beskrevne obelisken, og gikk forsiktig over løse steiner. Etter varden visste vi det var noe mer luftig, men med god veiledning av Hallvard, kløv/krøp vi opp til toppen. Vi avsto fra å hoppe ut på hella, men er godt fornøyd med at vi var på nivå med den. Det var et fantastisk rundskue til Senjas mange fjorder, fjell og topper. Himmelen var blå, men noen skyer under oss nordover. En utrolig fin tur. Eirik, Kristin, Hallvard, Mathilde var med.