Heirsnosi i Årdal (25.07.2015)

Written by Dag1 GSM

Start point P-lomme, Rausdalen (970m)
Endpoint P-lomme, Rausdalen (970m)
Ascents Heirsnosi (1,469m) 25.07.2015

Det er fortsatt bra turvær om dagen, og med et skydekke som lå noe høyere enn det har gjort siste tiden, passet det bra med en tur til Heirsnosi, som er en flott utsiktstopp.

Vi (Håvard og jeg) kjørte Rv 53 fra Øvre Årdal, og tok av der gamlevegen mellom Årdal og Sletterust starter. Etter noen kilometer på anleggsveien innover Rausdalen parkerte vi på ca. 970 m.o.h., før vi tok bena fatt. Fant ingen sti, men vi peilet oss inn på toppunktet, og fant ganske greit frem. På toppunktet var det flott utsikt i alle retninger, og jeg gjenkjente flere topper; bl.a. Berdalseken, Eldegardsnosi, Bøttejuvet, Hest i Leirdalen, Jostedalsbreen med Lodalskåpa, Hurrungane, Falketind, og store deler av trasèen fra gårsdagens tur fra Tyin til Årdal.

Det var fin temperatur og storslagen utsikt, og etter over en times pause på toppen begynte vi på returen som gikk omtrent samme vei tilbake.

Utsikt fra Heirsnosi mot Hurrungane, med bl.a. Austabotntindane, Store Ringstind, Dyrhaugstindane, Storen og Jervvasstind