Nonklettfjellet, Masfjorden (25.07.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Haugsvær (165m)
Endpoint Samme (161m)
Ascents Nonklettfjellet (612m) 25.07.2015
Visits of other PBEs Haugsvær parkering (145m) 25.07.2015

På vei til besøk hos datter Liv Synnøve i Hyllestad passet det godt med en avstikker til denne toppen som ligger nær ved E39, og er godt beskrevet i boken Opptur Hordaland. Astrid og jeg startet fra Haugsvær parkering ved Jokerbutikken på Haugsvær. Vi fulgte først en traktorveg oppover mot nordryggen. Like under en høyspentlinje tar det av en sti merket Nonklettfjellet bratt oppover skråningen. GPS her 310980 6756354.

Turstart Nonklettfjellet
Her starter stien mot toppen

Stien er godt merket og ryddet, men går gjennom våte og myrete områder, samt over endel glatte sva. Det hadde regnet kraftig dagen før, så det var vått, sølete og glatt de første 400 hm. Stien runder på venstre (øst) for en fortopp og fører sørover til en liten dal med noen idylliske småvann. Her forsvant stien, men siste stigning opp mot selve topp-partiet går i greitt terreng.

Tett skogsterrreng - hjorten og flåttens rike!
Tilbakeblikk mot Haugsvær og E39 i NØ

Lettgått og fine områder over 450 moh. Vel oppe på ryggen av Nonklettfjellet fikk vi en fantastisk utsikt ned mot fjorden i vest og mot Haugsdal i sør. Stor varde med turbok på GPS 310629 6754973. litt sør for varden står det merkelige innretning som er kommentert av petter (Petter Bjørstad) og arntfla (Arnt Flatmo). Sistnevnte mener at det må være en gammel vindmåler (anemometer), og jeg tror dette må være korrekt. Der ligger gamle batterikasser og endel annet skrot, bl.a, et skovlhjul omkring vindmåleren. Litt nord for varden er det en annen gammel teknisk installasjon.

Astrid på Nonklettfjellet i Masfjorden
Flott utsikt vestover Masfjordenfjorden
Panorama fra toppen. Haugsdal-bygden mot venstre, Masfjorden mot høyre. Vardefjellet 815 med Blåfjellet 816 midt i bildet
Gammelt anemometer (vindmåler)?
Engelskprodusert av firma SELECTA MARINE

Etter en lang pause der vi nøt godværet og den fine utsikten, returnerte vi langs en litt mer direkte linje ned i dalen der vi fant igjen stien. Vi var kliss våte på beina etter turen, og ikke fri for flått! Ellers var det en fin, men noe tyngre tur enn forventet pga vått og sleipt terreng/sti opp fra Haugsvær.