Bomtur til skardstind (25.07.2015)

Written by Movegen22 GSM

Raudhamran (1,528m) 25.07.2015
Vestre Skardstinden (2,221m) 25.07.2015
Visits of other PBEs Geitsætre parkeringer (1,000m) 25.07.2015

Siste helg på en stund med mulighet for langtur. Yr ble fulgt med argusøyne, og konklusjonen ble at Skardstind og Dumhøe var helgens mål. Turkompis Kjell var usikker, men skulle varsle om han var klar for tur.

Pakka bilen med telt og nødvendig utstyr fredag ettermiddag og kjørte inn i Leirdalen. Greit å være nærme utgangspunktet for å kunne starte tidlig. Sekretæren hadde ansvar for å finne fram utstyr, mens Kartleseren la inn ruta på GPS. En fatal feil... Sekretæren hadde tatt feil telt, så det ble en litt dårlig start på helga i et såkalt tomanstelt (som passer bedre for en...). Fikk likevel ei grei natt med søvn, og Kjell meldte sin ankomst ca 7.

Etter en god turfrokost labba vi i veg langs elva opp mot Raudhåmmåren. Bratt oppstigning, men høydemetrene gikk unna. Så dagens mål ganske tidlig, og felles bekymring oppsto - der var det mye snø!!

Kom på et snøfelt som gjorde turen opp til Dunhøe til en "walk in the park". To topper på Dumhøe unna i en fei. Neste stopp var Vestre Skardstind. Her tok vi ei god matpause mens vi vurderte ruta videre. Mye fram og tilbake, men sjøl om vi hadde både isøks, stegjern og klatreutstyr i sekken - vurderte vi snøen/forholdene såpass risikabel at vi valgte å snu (sjøl om den satt langt inne). Sekretæren hadde et fall, og seilte et stykke ned i ei snørenne - noe som gjorde turen mindre fristende og valget om å snu noe lettere. Skrekk og gru :-/

Tok oss god tid på returen, men flere gode pauser.

Sjøl om vi ikke nådde hovedmålet ble det likevel en fin tur og tre nye 2K topper.

Med stopp i Lom og ei ny fjellbukse var i allefall Sekretæren fornøgd :-).