Hovden og Lundåsane - Bergen PF 50m komplett! (23.07.2015)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Bjørndalen (359m)
Endpoint Frotveit (283m)
Ascents Hovden i Bergen (339m) 23.07.2015
Lundåsane (361m) 23.07.2015

Avlutningsturen

Det var duket for en avslutning på listen Bergen PF 50m. Dette er en liste som egentlig har betydd ganske mye for meg. Det har vært utrolig mange spesielle og artige turer. Størst av alt er vel at den har gitt meg motivasjon til å reise til steder i Bergen kommune som jeg verken hadde vært før, eller aldri ville ha besøkt om det ikke var for min motivasjon til å fullføre denne listen. Det har vært flott å se Bergen fra så mange forskjellige vinkler. Dette er en veldig allsidig liste. Det er topper jeg garantert kommer til å besøke flere ganger, men også topper jeg aldri kommer til å sette min fot på igjen. Det er så mange minner jeg kunne ramset opp her, men det ville tatt for lang tid. Kort oppsummert har denne listen gitt meg mer kunnskap og erfaring om turer i Bergen kommune. Både flotte og mindre fine turer. Ikke minst er det kult å tenke på at jeg har besteget alle fjell, hver store og lille haug i hele Bergen kommune.

Jeg dro hjemmefra og kjørte inn til Bjørndalen. Parkerte i en lomme på høyre side av veien. Herfra fulgte jeg veien et lite stykke nedover før jeg tok av mot venstre, opp en liten grusvei til en hytte og derfra rett ut på en sauesti i tett skog og kratt. Jeg hadde hørt fra Knut Sverre at denne toppen skulle være et lite mareritt. Det var ikke det beste terrenget å gå i nei. Vel oppe ved masten så jeg en hjort. Prøvde å ta bilde av den, men da stakk den sin vei. Nå fulgte jeg ryggen litt mot øst og opp på toppunktet som var en liten forhøyning i terrenget. Her fikk jeg utsikt mot Nordre Bjørndalshovden, en av mine verste turer. Opp dit brøytet jeg med frem mellom stikkebusker i shorts. Det regnet noe sinnsykt den dagen også.

Regnet kan komme når som helst i Bergen. Fjellfie på toppen av Hovden i Bergen.

Jeg tok et bilde før en skikkelig regnskur kom over meg. Det stoppet ikke heller. Store regndråper gjorde meg søkk våt på bare sekunder. Jeg småjogget tilbake samme vei jeg kom. Jeg fikk plutselig øye på et skinn fra en hoggorm. Jeg hater hoggorm. I tillegg var det gress og busker over alt. Jeg så ikke hva jeg tråkket på. Planen ble nå og ta opp en pinne og løpe med denne i hånden nedover. Så jeg en hoggorm, ville jeg slå. IGJEN måtte jeg le av disse situasjonene som oppstår på disse sære turene. Her var jeg på tur på en liten knaus ingen bryr seg om, 45 minutters kjøring hjemmefra, det regnet og jeg kom løpende neover med en pinne i hånden.

Jeg kom meg endelig ut av "jungelen" og satte meg i bilen igjen. Jeg hadde tatt kontakt med Knut Sverre. Jeg hadde lovet han å ta kontakt når jeg skulle bestige den siste toppen på denne listen, men han ville kun være med på Lundåsane som var den siste toppen. Skjønner godt at han ikke ville bli med på Hovden. Jeg skrev at han kunne kjøre hjemmefra nå. Jeg møtte ham ved idrettsanlegget på Kalandseid. Her parkerte jeg og vi brukte hans bil innover mot Frotveit. Det var hyggelig å endelig treffe igjen Knut Sverre. Vi snakket med en gang om turer og fjell. Siste topp på listen var som sagt Lundåsane. En liten knaus litt sørvest for Hausdal.

Vi parkerte i parkeringslommen ved Frotveit. Herfra fulgte vi veien litt tilbake før vi gikk over en steinbro og videre på en slags bred hestesti retning øst. Denne gikk over til å bli en grei sti. Så måtte vi ta oss over de mange åsene. Litt småklyving, myr og gjørme. Etter en liten stund kunne jeg slippe jubelen løs. Listen var komplett. Herfra fikk vi utsikt mot flere Bergenstopper. Blandt annet Sveningen og Hausdalshorga. En deilig følelse å tenke på at man har vært på alle toppene en ser rundt seg. Vi tok et jubelbilde sammen og Knut Sverre gratulerte. Jeg fikk også koselig hilsen med gratulasjon fra Astrid, konen til Knut Sverre.

Jubel på toppen av Lundåsane. Bergen PF 50m er komplett!!

Så var det bare å sette kursen tilbake til bilen. Vi valgte å gå nordover over ryggen og skrå vestover lenger nede. Dette ble en fin rundtur. Et stykke lenger nede så jeg enda en hjort. To stykker på en tur. Ikke verst. Tilbake i bilen kunne vi nyte synet av kveldståken som omringet toppen av Hausdalshorga. Listen er komplett. Alle topper i hele Bergen kommune er besteget.
Tusen takk for turen Knut Sverre. Vil også takke for alle de flotte turene jeg har hatt i Bergen i forbindelse med denne listen. Mange av disse toppene vil få flere besøk.