Vehuskjerringi - Vinje (23.07.2015)  5

Norges største pf-topper
23.7.2015

TI PÅ TOPP I VINJE
Telemark er spekket med varierte reisemål fra kystbyen Kragerø i sørøst til Hardangervidda i nordvest. Her finnes kjente attraksjoner som Telemarkskanalen mellom Dalen og Skien, tungt- vannsfabrikken på Rjukan, Sommarland i Bø, Heddal stavkirke og skisportens vugge, Morgedal. Gaustatoppen er Telemarks høyeste fjell og har landets videste utsikt målt i areal, ja, faktisk større enn hele Danmark! I dette kuperte og skogskledde fylket er det et stort antall flotte og varierte turer til topper over 1000 meters høyde. Vinje er Telemarks største kommune i areal og den nest størst i Sør-Norge etter Rendalen kommune i Hedmark. Vinje ligger nordvest i Telemark og strekker seg langt innover Hardangervidda nasjonalpark. Kommunesenteret ligger i Åmot, mens Rauland og Haukelifjell er selve turistmagnetene med høyfjellshoteller, turisthytter og en rekke forskjellige aktiviteter året rundt. Vinje er en fjellrik kommune med hele 124 topper over 1000 meter. Nupsegga (1674 moh.) er kommunens høyeste fjell og det nest høyeste i Telemark etter Gaustatoppen.
Sommeren 2015 går nok inn i historien som en av de kaldeste på flere ti-år, noe som også var merkbart for oss som bor på Oppdal. For å kjenne litt på god sommervarme tok vi derfor en tur sørover til Sandefjord med Inger Lises sønn Simen, men det tok bare noen dager med sol og bading før vi fikk lyst på en fjelltur i Telemark. Vi hadde på forhånd bestemt oss for et flott fjell med en godt tilrettelagt sti. Dermed inviterte vi familie-vennene Heidi og Shawn samt Shawns bror James til å slå følge med oss til Vehuskjerringa. James hadde aldri vært ute av Cleveland i Ohio før hans første Norges-besøk. Vi var spente på hvordan han ville takle norsk natur og en solid motbakke. Vi ankom parkeringsplassen på Vehus, hvor flere enn oss hadde pakket tursekken og tenkt seg til fjells i godværet. Vehuskjerringa er en av de mest besøkte fjelltoppene i kommunen. Vi startet turen fra bommen og fulgte veien gjennom grinda og videre etter skiltet sti til Nystøl i Grydalen. Her passerte Austbø vi en lystig gjeng som var ivrige toppsamlere i området rundt Rauland. Stien fortsatte på skrå inn den vestvendte dalen over Søylsæt og gikk bratt opp den siste stigningen til Vehuskjerringa (1356 moh.) Ved varden var det en kasse med en tettskrevet bok. Her hadde barn helt ned i femårsalderen skrevet seg inn. Best utsikt var det mot Totakvatnet, Rauland og Husnuten i nord. Det ble en kortvarig pause på toppen, for en iskald, stri vind jaget oss ned i dalen der det var både varmere og vindstille. På tilbakeveien ble det et veddemål om iskald bading i en kulp ikke langt fra parkeringsplassen. Det tok ikke mange sekundene før Simen og James var i vannet og Otto noen 100-lapper fattigere. James var storfornøyd etter turen, og Shawn var lykkelig over at broren hadde fått besøkt en fjelltopp i Norge.
(Fra boka Norges beste kremtopper).

Nystøyl
James og Shawn
Skrev oss inn ved varden
Siste rest av vinteren
James over vannet og Simen under.

STED: Vinje kommune i Telemark
HØYDE: 1356 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 632 m
UTGANGSPUNKT: Vehus 720 moh.