Mælefjell (13.07.2015)  4

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Heimre Slåkja (700m)
Endpoint Samme (700m)
Ascents Mælefjell (1,413m) 13.07.2015
Steinfjellet (1,398m) 13.07.2015

Mælefjell

Etter 7 timer i Bø Sommarland dagen før, samt Sjørøverforestilling kl 2200-2330 i Norsjø Ferieland, skulle resten av reisefølge sove lenge denne mandags morgenen. Jeg derimot, tenkte at dette fint kunne utnyttes til litt trim på nye trakter, og så meg ut Mælefjell som mål for dagen.

Kjørte opp Grunningsdalen til Heimre Slåkja, (bompenger kr 60,-). Veien begynte veldig bra men de siste kilometerne var nokså røffe. Parkerte langs skogsveien ved "stien" til stølen på Heimre Slåkja. Som JoSo (Johan Solberg) gjorde lenger nede i Grunningsdalen, må man også her ved Heimre Slåkja, vade over elva Grunnåi (gikk greit med fjellstøvler på). Fulgte deretter dårlig sti opp gjennom granskog langs Londalsbekken. Klarte tydeligvis ikke å følge stien som er merket av på kartet på østsiden av bekken og endte opp med å gå på vestsiden.

Røff skogsvei siste kilometerne til Heimre Slåkja.
Parkering ved Heimre Slåkja.
Elvekryssing ved Heimre Slåkja.
Stølene ved Heimre Slåkja. Dagens turmål i bakgrunnen.

Tok av fra stien på rundt 820 moh og satte kursen rett opp mot Steinfjellet. Ingen sti, men noenlunde greit terreng. Fant derimot sti da jeg passerte tregrensen og denne ble fulgt til vann 1280, hvorpå den forsvant i intet (eller i steinuren). Det gjorde ingenting, for nå var toppen av Mælefjell kommet til syne i horisonten, og det var bare å finne best mulig rute i steinuren på østsiden av vannene. Jeg ankom toppen etter 2t 05 minutter og kunne spise litt lunsj i ly av varden. Det var nå gått fra lettskyet og sol, til overskyet og lett regn.

På rundt 1000 moh dukket det plutselig opp en sti av intet.
Fra vann 1280 er det stort sett bare steinur frem til toppen.
Toppen av Mælefjell, 1413 moh.

Jeg valgte å legge returen om Steinfjellet, men om dette var så lurt er er jeg fortsatt ikke sikker på. Det var inn i hampen mye stein og nå var det i tillegg begynt å bli vått (og glatt). Jeg gikk via pkt 1297 og ankom Steinfjellet 50 minutter etter jeg forlot toppen (en avstand på kun 2 km). Det regnet fortsatt, men jeg tok meg tid til en rast og kunne nyte utsikten ned i Grunningsdalen. Ned fra Steinfjellet var det heldigvis noen snøfonner jeg kunne benytte, men måtte forsere en god steinur til før jeg var nede ved stien jeg fant på vei opp. Jeg planla å følge denne stien for å se hvor den endte, men det gjorde den kun 20 meter nedenfor der jeg hadde snublet på den. Så da var det bare å glemme den ideen og returnere samme vei som jeg kom opp (omtrent).

En steinørken. Her fra pkt 1297 mot Steinfjellet (1298).
En liten krabat jeg støtte på på vei ned.
Toppen av Steinfjellet, 1298 moh. Navnet er meget passende.
Tilbake ved stølene på Heimre Slåkja. Nå var jeg kun en liten elvekryssing fra bilen.

Vel nede ved bilen var jeg blitt dyvåt på støvler og nedre del av bukse på grunn av elvekryssing og vått terreng. Nå var det om og gjøre å få skiftet raskt, før myggen ble for plagsom, for så å kjøre tilbake til Bø.