Gråhøene fra Strand (19.07.2015)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Strand Fjellstue (730m)
Endpoint Strand Fjellstue (730m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Søre Gråhøa (1,340m) 19.07.2015
Øst 3 for Storhøa (1,310m) 19.07.2015
Storhøa (1,455m) 19.07.2015

Tur sammen med Hans Thorvald og Johannes. Etter å ha ventet på Johannes, kjørte vi til Strand Fjellstue og parkerte der. Tok det nye råket rett opp lia, fortsatte etterhvert på et gammelt råk, og mot toppen ble det å gå uten råk, men lettgått terreng. Mot toppen passerte vi Jan Berntsen med familie, som så ut til å ha spreke barnebarn. På toppen skrev vi i toppboka og stemplet topptrimkortet. Fra Søre Gråhøa gikk vi over de tre toppunktene øst for Storhøa, hvorav kun det første og høyeste er Peakbook-element. Alle tre har imidlertid en primærfaktor på over ti meter. Herfra temmelig bratt opp på Storhøa. Her er et fantastisk rundskue, men en litt sur kald vind og skyer for sola gjorde oppholdet her kortvarig. Ingen toppbok her. Ned igjen tok vi raskeste vei mot skiløypa/råket i skaret mellom toppene, og skiløypetraseen ned til Lauvålia og det nye hyttefeltet. Til slutt inn på det nye råket vi fulgte i starten. Skiftet sko før vi satte oss i bilen for å kjøre til Erlandhusan og motbakkedrag opp til Trona.