Kommunetopp i Nordreisa + Finlands høyeste (18.07.2015)

Written by vedhenget (Eirik Nordbrøden) GSM

Ascents Halti (1,328m) 18.07.2015
Ráisduottarháldi (1,361m) 18.07.2015
Ferien i år starter med en tur til Tromsø hvor sønnen har slått rot. Sønnen var på ferie og å sitte og forsmekte i Tromsø i fint vær var ikke aktuelt for sjefen og medsøster så det ble raskt stemt for å bestige en kommunetopp. Valget falt på Ráisduottarhàldi som dessuten kunne kombineres med en nasjonstopp (Finlands høyeste Halti). Noe bilkjøring og to ferger senere kjørte vi av E6 ved Birtavarre og hele veien inn til demningen i nord øst enden av sjøen Guolasjávri. Noe tvilsom veiestandard på noen steder, men ingen bom. Til vår forundring møtte vi mange biler og de fleste var faktsik finske! Parkerte ved demningen og la i vei med friskt mot. Mye stein og noe snø på vei mot toppen, men ingen vanskelige punkter å forsere. Flott varde og fin utsikt og faktisk nesten ingen mygg takket være en lett vind. Dertter vendte vi nesa mot Finsland høyeste punkt (altså ikke noen topp da det ligger ved grenserøys 303b litt under en relativt flat topp rett i nærheten). Mye snø på vei hit og også på vei tilbake. På tilbakeveien greide vi til og med å krysse våre egne spor og kom derfor litt for langt mot nord i nedstigningen. Her var det litt brattere så vei dreide sørover igjen og kom raskt på rett spor.
I følge opplysningsskiltet ved parkeringen skulle det være en vardet rute til Finlands høyeste, men den var ikke så lett å følge. Vi greide å følge den de første par kilometrene på vei til Ráisduottarhàldi og da valgte vi bevist å gå mot toppen etter hvert, men på tilbakevien mista vi vardene etter noen 100 meter. Kanskje på grunn av snøen, men de var ikke veldig tydelige.
Totaltid på turen var ca 5:25 og 13km.