Kongshaug (20.07.2015)

Ascents Kongshaug (857m) 20.07.2015
Utsikt mot Balestrand
Toppen av Kongshaug
Kristen er reist på jobb i havet og jeg er igjen her i Vik. Sysler litt med en pm>100 liste i Vik og i dag tenkte jeg å ta med brodern for å gå Kongshaug på Vengsnes. Det var litt småtåkete utover fjorden, men jeg håpet at værmeldingen skulle holde det den lovet, ikke noen regnbye før kl 15.00 og da bare 0,1 mm. Været holdt, byen kom da vi var kommet ned igjen.
IKKE start ved kirken på Vangsnes, slik noen sier. I alle fall ikke om du skal kjøre opp til Høgretjønni på ca 500 m.o.h. Veien fra kirken og oppover er SKIKKELIG DÅRLIG!! Vi kjørte opp der, men på vei ned igjen så vi at om du parkerer ved Vangsnes skole og går litt lenger oppover i Tråna byggefelt, kommer du til et skilt med Kallbakk og noen neongule merkinger på trærne der du skal kjøre oppover. Ved ovarennet på hoppbakken, kommer du til en grind og en kasse for betaling av veien. Den koster kr. 40,- i år også. Denne veien opp til parkeringen ved Tjønni, er god å kjøre.
Utsikt ut over Sognefjorden
Fra parkeringen er det traktorvei helt opp til Kallbakk-stølenene. Rett før du kommer til første selet, må du over et vått parti, gå litt videre og ved et annet stølshus til høyre finner du stien igne, her ligger det et skilt på bakken og på det skiltet står Kongshaug. Følg stien helt opp. Flott utsikt her oppe! Vi spiste mat og kosa oss med kaffe før vi tok en sti langs eggen fra en av lavere toppene og villgikk litt ned til veien igjen. Vi glemte helt å skrive oss i boken på toppen. Jeg håpet på å kunne ta Flatafjellet og Kvitenjuk på veien ned igjen, men brodern har noe maling på gang i verkstedet sitt og ville hjem. Vi tar en ny tur første godværsdag denne uken, for her oppe var det fint!
Det er mange slike idylliske vann her oppe. Utsikt til Bøadalen og litt av Sognefjorden