Tur i Trengereid og Espeland (19.07.2015)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Gullbotn (243m)
Endpoint Leitet (244m)
Ascents Leitåsen (206m) 19.07.2015
Setliåsen (335m) 19.07.2015
Trengereidhotten (577m) 19.07.2015

Regnfull samletur med Sigbjørn på Trengereid og Espeland

Jeg ble plukket opp hjemme kl 11.00 av Sigbjørn. I dag hadde jeg invitert ham med på en sær samletur. Han var som vanlig giret på tur. Dagens første topp var Trengereidhotten. Vi parkerte ved Gullbotn. Vi Fulgte grusveien og deretter sti til Gullbotn lenger vest. Herfra skrådde vi nordover på noe som lignet en sti, men den munnet snar ut i alt og ingenting. Jeg hadde lest at det skulle være en svak sti her, men at den var vanskelig å finne. Vi gikk bare rett ut i terrenget og banet vår egen vei i tåke og regn. Meget trist, men vi var ihvertfall på tur. Gikk videre langsmed østsiden av Langatjørna og skrådde deretter opp til toppen av Trengereidhotten. En stor varde her oppe. Restene etter lavoen som er avbildet på PB så vi også. Det som var nytt her oppe, er at det har blitt satt opp en stor radiomast på toppen. Det blåste kjølig her oppe og da passet det å ta en kaffepause på lesiden av huset nednfor masten. Vi skrev oss inn i boken og tok deretter noen bilder når tåken slapp litt. Litt utsikt fikk vi. Jeg måtte le da jeg så navnet til faren av en barndomskamerat av meg og Sigbjørn nylig hadde skrevet seg inn i boken.

Sigbjørn ved Langatjørna
Med på toppen av Trengereidhotten
Meg på toppen av Setliåsen. Bildet er tatt fra toppunktet

Ned igjen fulgte vi stien vi ikke hadde funnet ved Gullbotn. Den var litt igjengrodd, så er ikke rart den er vanskelig å finne. Da vi kom ned igjen til bilen kjørte vi ned til Dyven og parkerte på vestsiden av veien i en liten lomme ved en garasje. Neste topp var Setliåsen. Vi gikk nå igjennom en gård på Dyven og banet oss vei oppover en bratt skråning bestående av gress, jord og trær. På toppen av ryggen kom vi inn på stien jeg visste var her. Så fulgte vi denne nordover langs ryggen og opp til toppen. Herfra fikk vi god utsikt ned til Rundkjøringen på Trengereid. Vi gikk ned igjen til bilen og kjørte til Espeland. Jeg hadde en liten høne å plukke med Leitåsen. Forrige gang jeg var her oppe, hadde jeg ikke vært på toppunktet. Vi parkerte ved gården på Leitet og fulgte grusveien oppover mot toppen. Et sted tok vi av fra denne og fant vår egen vei til toppen. Da vi kom opp her, møtte vi et kaos av trær som hadde blitt blåst over ende av stormen for en stund tilbake. Nå var det bare å prøve å finne bolten som markerer toppen. Det var nærmest umulig. Jeg gikk rundt i området, over og under veltede trær, ned på bakken, nistirret på GPSen, helt til jeg var sikker på at jeg hadde funnet toppunktet. Det fant jeg. Nå gikk vi rett ned de få høydemetrene til bilen igjen og kjørte hjem. Nå gjenstod det ikke mange toppene før Bergenslisten var komplett

En liten rast før vi kjører videre mot Espeland
Slik ser det ut på toppen av Leitåsen