Ullstinden nord (19.07.2015)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Snarbybukta
Ascents Ullstinden (1,093m) 19.07.2015

Meldte meg på fellesturen til Ullstinden med fjellsportgruppa. I dag skulle Kim og Jan Børre lede turen. Ullstinden sin nordligste og høyeste topp har jeg faktisk aldri vært på før nå og dette var en god grunn til å bli med synes jeg. Med de to turlederne var vi ei gruppe på 6 til sammen. Christoffer og en annen jente Berit var også med på tur. Kjørte fra Nansenplass i byen til Snarbybukta i 9-tida denne søndagen. Var litt overskyet men ellers var været en god del finere enn det vi alle hadde regnet med. Var kanskje kl.10 da vi begynte å gå og turen begynte med en veldig rolig tur i fjæra for å komme oss rundt nordsiden av fjellet. Husker ikke helt hvor mange kilometer vi gikk i fjæra men det begynte å virke som en evighet før vi kom frem til starten av elvedalen hvor vi skulle begynne oppstigningen. Uansett, det var en veldig OK måte å starte turen på, spesielt etter gårdagens treningstur opp Hamperokken med Hanna! Tok en relativt lang pause like før vi gikk oppover, noe som jeg ikke satt så mye pris på da det var en del mygg i lufta…. Skogen var helt fri for sti så det var en test av tålmodigheten min med alle busker, kratt, mygg og etter hvert fluer også :( Hanna prøvde å få meg til å tenke på noe annet enn det som irriterte meg men jeg hadde litt dårlig humør for å være helt ærlig!

Hanna og Kim på veien opp
Vi nærmer oss toppen
Kult utsikt mot Reinøya og Ringvassøya
Hanna og Berit kommer opp til toppen
Utsikt mot Lyngen fra toppen

Da var det noe av en lettelse å komme oss ut av skogen på fortest mulig måte og opp på ryggen. Her var det ganske direkte opp og fjellet bestod stort sett av løs stein så jeg hadde allerede begynt å grue meg til turen nedover før vi hadde kommet oss opp. Likevel fikk vi en hyggelig overraskelse med solskinn og en veldig kul utsikt over ei renne på nordsiden av fjellet. Det var noe av en hakkete ryggformasjon på den ene siden av renna. Stoppet like ovenfor renna mens fire av oss ventet på Jan Børre som hadde gått med Berit. Det viste seg at hun hadde en liten mangel på energi, noe som ble raskt fikset med noe mat. Siste biten opp til toppen gikk langs en slags platå i steinur av ganske forferdelig kvalitet. Jeg var fortsatt ikke veldig entusiastisk om å måtte gå ned dette fjellet, knærne mine er ikke så glad i sånn type terreng! Hjalp litt med å konsentrere på den flotte utsikten mot Ringvassøya og Lyngen fra toppen da vi kom oss opp dit. Jan Børre hentet den gamle turboka fra toppen og forsøkte å fortelle oss om hans tidligere besøk av denne toppen, sist gang var for 9 år siden eller noe sånt(?). Fra en liten inspeksjon av alle innleggene i den lille turboka fikk vi skjønne at denne toppen er forholdsvis lite besøkt. Kan ikke en gang tenke meg hvorfor det er sånn……

Berit, Kim og Jan Børre ser på utsikten mot vest
Hanna slapper av i sola
Gruppen på toppen
Utsikt mot skitoppen
Turen ned mot fjæra
Spasertur i fjæra for å avslutte turen
Ganske fine lysforhold

Etter ca. 45 minutters kosetid på toppen var det på tide å komme oss ned. Dessverre. Gledet meg ikke til steinura og heller ikke til å treffe jævlig mygg og fluer igjen. Turen nedover gikk veldig sakte, noe som funker kanskje ikke helt greit. Holdt på med å tryne da jeg prøvde å gå sakte ned i rullestein så til slutt ga jeg opp og tuslet ned i et tempo som føltes passelig bra for min del. Åååå jeg skulle gjerne ønsket snø på bakken og ski på beina akkurat da, det ble veldig lenge før vi kom oss ned til elvedalen igjen! Noen snøflekker hjalp litt med å gjøre en liten del av turen lettere og vi fant en litt bedre rute gjennom skogen, så dette var ikke så ille. Men vi ble møtt av en skikkelig helvete med mygg da vi var nede ved fjæra igjen. Jeg og Hanna var litt foran resten av gruppa og hadde ikke mye tålmodighet for å vente på de andre mens vi ble spist opp av mygg, selv om det skulle vært mye hyggligere å gå i lag så vi ga raskt beskjed om at vi ville sette i gang med å gå tilbake med en gang. Var ellers en veldig fin og varm kveld så det var ganske kjipt å måtte skynde oss langs fjæra på grunn av mygg. Da vi var ferdig med turen konkluderte jeg med at den har potensiell til å bli en fin tur, men det hadde vært kjekt med en ordentlig sti og færre insekter ;)