Bynack More (23.06.2015)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Parkering Glen More (345m)
Endpoint Samme (345m)
Ascents Bynack More (1,090m) 23.06.2015

Bynack More

Etter å ha syklet Aviemore - Boat of Garten (18 km) med Besta og jentene, var det både tid og vær til å ta en kveldstur. Denne gangen siktet jeg på en munro på over 1000 moh og som det regnes 6-8 timer å bestige. Jeg tok sykkelen i bilen og kjørte til (en av mange) parkeringsplasser i Glen More Forest Park. Her ble det først en flott sykkeltur på 5,5 km oppover dalen til River Nethy.

Start ved en av mange parkeringsplasser i Glen More Forest Park. Avgift ca £2.
I veiskillet Nethy Bridge/Braemar ble veien videre betraktelig dårligere.
En elvekryssing (Allt Ban) i Glen More måtte også til.

Rett før elven la jeg fra meg sykkelen og tok fatt på den lange stigningen opp til Bynack More. Stien var meget god og selv om jeg kom inn i skydekket på rundt 800 moh, var det helt umulig å gå seg bort. Etter å ha holdt et relativt høyt tempo ankom jeg toppen kl 1900, og kunne sette meg ned med litt kveldsmat. Det var vindstille og fint på toppen, men utsikten var totalt fraværende.

Krysser River Nethy, etter å ha satt fra meg sykkelen.
Tilbakeblikk ned "stien" mot River Nethy.
Toppen av Bynack More, 1090 moh. Utsikten ikke noe særlig...

Turen tilbake til sykkelen virket uendelig, men jeg klarte fortsatt å holde høyt tempo og 5,5 km ble tilbakelagt på rett under en 1 time. Nå gledet jeg meg til å sette meg på sykkelsetet og trille ned siste halvdelen av returen. Øverste del av skogsveien var ganske så steinete, men etter veikrysset mot Nethy Bridge gikk syklingen som en drøm, på flott grusvei.

Artige steinformasjoner på Bynack More.
Ingenting å si på tilretteleggingen i Scotland.
Endelig nede ved sykkelen igjen. Nå gjensto bare 5,5 km med "nedoverbakke".

Jeg nådde frem til bilen kl 2045 etter 22 km på tur, hvorav 11 på sykkel. Totalt tok turen 3,5 timer. Ikke dårlig for en tur som skal ta mellom 6-8 timer. Godt fornøyd satte jeg meg i bilen for den 15 minutter lange kjøreturen tilbake til Aviemore, og ikke minst, en iskald Tennent`s!