Vestre Memurutindar fra Hellstugudalen (16.07.2015)

Written by Kaare_70 GSM

Memurutinden V4 (2,230m) 16.07.2015
Memurutinden V5 (2,140m) 16.07.2015
Memurutinden V6 (2,049m) 16.07.2015

Dag 0 og 1 av sommerturen 2015.

Ankomst Spiterstulen og transportetappe til fin teltplass ytterst i Hellstugudalen. Overnatting og lang dagstur over alle Vestre Memurutindar, hvor vi gikk opp i kanten av Hellstugubreen og opp Jerveløyfti. Hadde snødrev og tilnærmet ingen sikt helt til vi var over alle toppene og nede i Veoskardet. Krevende tur i 10-15cm nysnø, med iskald 25m rappell ned fra V3. En både krevende og flott tur pga. de spesielle forholdene. Brukte i alt 14 timer, antakelig 3-4 mer enn på tørt føre.

Våt start fra Spiterstulen
Fin og strategisk teltplass ytterst i Hellstugudalen
Mot fronten av Hellstugubreen som har trekt seg tilbake flere hundre meter på 30-40 år
Fra Hellstugubreen mot Hellstuguhø
I kanten av Hellstugubreen
På Austre Memurubre. Vi har akkurat kommet opp Jerveløfti og ser mot Memurutind V5.
Fra oppunder Memurutind V5 mot V6
Fra Memurutind V5 mot V4 og der vi kom opp Jerveløyfti
På veg mot Memurutind V6 med utsikt i retning Surtningssua
På Memurutind V6, en veldig fin utsiktstopp, med brukbar sikt mot bl.a. Surtningssua
Fra Memurutind V6 med tilbakeblikk mot V5 og sekundærtoppen nord for denne
På Memurutind V4. Det er definitivt slutt på fotoværet for en stund!
Kald men fornøyd på Memurutind V3!
I en for anledningen iskald og krevende 25m rappell ned fra Memurutind V3
Fornøyd på kremtoppen Store Vestre Memurutind, eller Memurutind V1. Det er for anledningen vannrett snødrev medio juli!
Fornøyd på Store Memurutind, Vesttoppen. Her må vi definitivt tilbake i finvær!
På sekundærtoppen nord for Store Memurutind, Vesttoppen, med utsikt mot Veobretinden
Nedstigning fra Veoskardet. Endelig får vi sikt og samtidig nytte av snøen!
Solstreif i nedstigningen fra Veoskardet. Vi ser oppover Hellstugubreen med begge brehestane markert
I Hellstugudalen med utsikt mot Svellnosbreen
Velfortjent strekk på teltplassen, med utsikt oppover Visdalen