Fongen + Fongskaftet (17.07.2015)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Parkering til Ramsjøhytta (709m)
Ascents Fongen (1,441m) 17.07.2015
Fongen sør (1,434m) 17.07.2015
Fongskaftet (1,298m) 17.07.2015
Visits of other PBEs Ramsjøhytta (774m) 17.07.2015

Tur fra Tydal
Jeg kjørte inn til Tydal Samvirkelag, og kjørte inn bomveien til parkeringa til Ramsjøhytta. Totalt 16 km. fra hovedveien. Prisen var 60 kr. Jeg manglet to topper i Selbu. Fongskaftet manglet, men Fongen var besteget før, men når man først er oppe på Fongskaftet, må man nesten fortsette til Fongen også. Fongen er favorittfjellet til skiløperne Estil, Nordthug og Lundemo. Estil har rekordtiden opp til Fongen på 2,5 timer i følge papirer som er utlagt i trimkassen på toppen. Jeg fulgte den tydelige stien opp til Ramsjøhytta. Fongenmassivet var dekket av tåke. Jeg gikk på vestsiden av Ramsjøen, og krysset elva Lauva. Det var mye vannføring i elva så det ble litt hasardiøs steinhopping, med fare for å bli blaut på føttene. Gikk først opp til Fonskaftet med en beskjeden varde. Fortsatte i tåkehavet med kurs for de små tjønnene i skaret før oppstigningen til Fongen. Navigerte med Gps. Overraskelsen var stor da de hadde bygd en kjemestor varde på trigpunktet før selve toppen. Fortsatte videre til den mer beskjedne varden på toppen. Det hadde kommet nysnø (Juli) på toppvarden, og trimboksen var iset ned. På returen droppet jeg Fongskafttoppen, og gikk en mer direkte rute ned for å få til en lettere elvekryssing på Lauva. Denne ruta ned var litt bratt, men det var store snøflater på tur ned. Returnerte til Ramsjøhytta som jeg er medeier i sammen med 250000 personer.
På returen kom sola fram med et nydelig vær. Jeg brukte dobbelt så lang tid opp til Fongen som Libyggen Frode Estil brukte.

Ramsjøhytta
Regnbue over Ramsjøen
Turistforeningsflagget og regnbuen høyt til værs
Beskjeden varde på Fongskaftet
Kjempestor varde før toppen av Fongen