Hamperokken (18.07.2015)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Ramfjord
Ascents Hamperokken (1,404m) 18.07.2015

En tur opp Hamperokken er ikke å gå glipp av og den må jeg ta årlig. Har tatt den vanligvis om høsten når alle mygg og andre insekter har forsvunnet men i år har det vært en relativt kald sommer og vi har ennå ikke blitt bombardert av tusenvis av disse irriterrende insektene. Så det fristet med å gå turen før jeg skulle dra på ferie. Fikk med meg Hanna igjen og jeg hørte at noen folk fra randoneeklubben skulle sjekke ut turen i forkant av Tromsø skyrace også. Vi ankom parkeringsplassen like etter Tor Andre og Kilian og hilste på dem mens de ventet på Tobias. Siden Middagsaksla har vært med i Ti-på-Topp opplegget har stien blitt betydelig bedre å gå på og mer synlig, særlig i skogen hvor den pleier å forsvinne. Var ganske varmt i dag og oss damer svettet opp i bare kort shorts og sports-BH/bikini.

Hamperokken sett fra Middagsaksla
Hanna nyter klyvinga
Foto: Hanna Eriksson
Like før toppen (foto: Hanna Eriksson)

Etter ca. 20 minutter skjønte vi at guttegjengen var i god fart oppover og det ble ikke lenge før vi fikk hilse på Tor Andre, Kilian og Tobias igjen for så å si ‘ha det’ ikke så lenge etterpå. Hyggelig at de stoppet å prate likevel. Hanna følte seg i nesten fenomenal form i dag, noe som gjorde turen opp til Middagsaksla noe av en treningstur for min del. Kom oss opp etter 1t 15m men gadd ikke med å signere turboka der. Tok en singlet på her da det var en liten bris. Beina var nå oppvarmet og vi fortsatte videre langs ryggen mot toppen. Her er det en skikkelig koseetappe for folk som er glad i kvalitetsryggvandring. Til å begynne med var det en sti på venstre siden av ryggen men vi kom oss opp til selve eggen etter hvert og fulgte den så lenge som mulig da den kan være noen løs stein som ruller ned og det fristet ikke så veldig mye å gå i banen til et steinras. Fikk øye på guttene som var et lite stykke foran men rakk aldri å ta dem igjen, ikke så overraskende ;)

Guttene går ned fra toppen
Hanna bruker anledningen til å ta bilder
Panorama fra toppen, mot nord/øst
Panorama fra toppen, mot øst/sør
Man kan ikke gå glipp av hoppemuligheter....
Hanna setter i gang med turen ned

Like før toppen gikk vi et lite stykke bortover for å komme oss ut på den siste ryggen. Har gått diverse ruter opp til toppen herfra; enten rett opp den brede renna, opp ryggen eller opp renna på den andre siden. Hanna gikk opp venstre siden av renna mens brukte ryggen da den bestod av litt mer fast stein og var artigere å gå opp. Like før jeg nådde toppen skjønte jeg at jeg hadde plutselig blitt bildemotiv til ikke bare en fotograf men to fotografer som peket kameraet nedover fra toppkanten. Morsomt for å si det sånn. Nok en gang fikk vi hilse på guttene igjen før de satte i gang med turen ned. Da hadde vi toppen for oss selv siden vi ikke hadde sett noen andre turfolk enda. Koste oss veldig lenge der, sikkert en halvtime med mat og bilder. Jeg blir aldri skuffet av utsikten fra toppen av Hamperokken. Toppen er ikke særlig luftig, det er god nok plass til minst 10 stykker tipper jeg, men den er liten nok til å tilby en skikkelig fjellutsikt med et rimelig bratt stup på alle sider og fjelltopper blir det ikke en mangel på – de dukker opp i alle retninger!

Foto: Hanna Eriksson
På vei ned eggen (foto: Hanna Eriksson)
Tilbake langs ryggen
Siste biten tilbake til Middagsaksla
Bare 45 minutter fra bilen nå :)

Da det begynte å bli litt kjølig begynte vi turen nedover og fulgte samme ryggen tilbake da vi hadde hatt det så artig på turen opp. Tok omtrent en time å tusle tilbake til Middagsaksla med fotopauser underveis. Traff et par andre folk langs ryggen og flere som var på turen opp til Middagsaksla. Noen av dem var litt nysgjerrig på om det var luftig å gå opp til Hamperokken. Syntes vi at det var luftig opp til Middagsaksla? Er, nei. Kanskje Hamperokken var ikke helt det optimale turmålet for dem i dag hvis de mente turen opp til Middagsaksla var litt luftig…. Var litt kjedelig å gå ned, som det alltid er men etter omtrent 45 minutter fra Middagsaksla var vi tilbake på parkeringsplassen igjen. Guttene hadde sikkert brukt litt mindre tid på skyraceruten som går rett ned i dalen fra toppen av fjellet. Det er ellers veldig løst uten snøflekker der har jeg hørt men jeg har ikke prøvd denne veien selv. Nok en flott tur denne uken, tusen takk for turen Hanna!

Flott fjell

Written by Fjellsamleren 18.07.2015 16:48

Hamperokken var virkelig det som fanget blikket mitt da jeg stod på toppen av Tromsdalstind. Mulig jeg tar meg en tur til Tromsø i løpet av høsten. Jeg skal gi deg beskjed så får du ta meg med opp dit eller andre lekre topper der oppe :)

Re: Flott fjell

Written by hmsv1 18.07.2015 19:35

ja det er et fjell jeg er veldig glad i, så jeg må ta meg en tur opp dit minst en gang i året! ble en fin tur i dag også, fikk hilse på han Kilian Jornet :) gi gjerne lyd om du vil gå opp Hamperokken i høst, den er jo en veldig flott årstid her og jeg kan absolutt tenke meg å bli med deg opp dit!