Vakker toppkveld ved Memurubu (16.07.2015)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Gloptinden (1,678m) 16.07.2015
Raudhamran (1,893m) 16.07.2015
Sjugurdtinden (1,305m) 16.07.2015
Sjugurdtinden vest (1,490m) 16.07.2015

Det var varslet et godværsvindu på ca 24 t i Jotunheimen, og nå skulle noen pf100-topper i området til pers. Av flere grunner valgte jeg denne gangen noe så sjeldent som å overnatte på Memurubu, i sovesal! (Det ble ikke mange timene...)

Parkerte ved rv 51 og syklet inn til Gjendesheim. På de tolv minuttene sparte jeg 2x100 kr i p-avgift, og kom rent i ekstase bare ved tanken på dette. For været var foreløpig mistrøstig; grått og tett skydekke. Tok ettermiddagsbåten inn til Memurubu.

Etter å ha sikret meg en plass på sovesalen, satte jeg straks (kl 16.45) kursen opp mot Sjugurdtinden. Det går jo merket t-sti her.

Østre Sjugurtind sett fra Memurubu.

Stien krysset noen meter av en bratt og hard snøfonn, og jeg kan tenke meg at noen vandrere finner dette punktet ekkelt nå om dagen. Videre oppover var stien slitt, og det var en del sva, så det minnet om en Besseggen i miniatyr. Jeg syntes turen opp var morsom, men tok det med ro, da jeg ikke hadde flere planer for kvelden, og da opplettet i været fortsatt ikke var kommet skikkelig i gang.

Vakkert inn mot Nordre Tjønnholdet på andre (sør-) siden av Gjende.
Overblikk: Memurubu, Besshøi, og Besseggen langt bak og noe til høyre i bildet. Gjendesheim ved enden av Gjende helt bakerst til høyre.

Oppe på Østre Sjugurdtind var det tendenser til blå himmel, men samtidig en sur motvind. Jeg hadde rasket med meg et gammel digitalt kompaktkamera som jeg hadde lett tilgjengelig, og tok mange bilder på denne turen, siden mobilen lå bak i topplokket på sekken og fungerte som tracker av gps-spor. (Ja, jeg venter fortsatt på ny gps.)

På Østre Sjugurdtind, mot Sjugurdtinden.
Fikk fint overblikk over ruta opp mot Raudhamran, til venstre i bildet, som var morgendagens mål.
Skimtet også toppen av Gloptinden (midt i bildet), som sto på programmet i morgen, før returen var planlagt over Besshøi, Besseggen og tilbake til bilen.
På toppen etter en drøy times tid.
Mye snø lenger vest. Mot Storådalshøe mm.

Stortoppene sør for Gjende lå stort sett i skyene foreløpig, så jeg gadd ikke ta bilder i den retningen. Spiste litt i le av varden, og gikk samme veien tilbake mot østtoppen:

Østre Sjugurdtind sett fra vest. I skaret går det an å ta seg ned til venstre i Memurudalen, fant jeg ut.

Jeg ønsket å sjekke ut om det ikke gikk an å ta ned til venstre (nord) mot Memurudalen. Da slapp jeg å gå akkurat samme veien ned fra østtoppen som jeg hadde gått opp, fikk sjekket ut om det gikk greit, og kunne utnytte en fint snøfelt som lå der. Det gikk utmerket, og etterpå løp jeg behagelig i lyngen ned til stien, som leder tilbake til Memurubu. Et fint alternativ!

Klar for mer!
Været ble nå brått helt nydelig, og jeg ville aldeles ikke slå meg til ro for kvelden. Klokka var bare 19, så jeg ville ta meg en tur opp på Raudhamran også. Men ved t-stien på nordsia av elva Muru ble det ganske snart stopp:

Kloppen ved Hestbekken er smadret per 16.juli.

Hm, jeg fikk følge stien jeg hadde sett gå oppover i lia, og satse på snøfonner eller noe, for å komme over Hestbekken. Stitråkket ledet til et punkt på ca 1170 moh, hvor jeg med stavene som støtte med nød og neppe kom meg tørrskodd over den frådende bekken:

Den lille tunga som delte bekken i to, ble nøkkelen. Men det var ikke slik som det kan se ut som på bildet; bare å skritte rett over på tunga, og videre rett over på andre siden...

Så fulgte jeg stien videre oppover vestryggen på Sør for Hesttjønne, mens jeg funderte på hvordan jeg skulle kunne unngå den bekkepassasjen på returen. Den hadde vært av en slik art, at en retur ville bli klart vanskeligere å gjennomføre.

Raudhamran
Fikk nå flott utsyn over på toppen jeg hadde vært på for bare noen timer siden; Østre Sjugurdtind, og N. Tjønnholdet bak:

Tar med dette også: Sjugurdtinden i kveldssola.
Dessverre ble det nå mye skygge, og en del snø opp mot Raudhamran, som var en flott topp.
Nærmer meg toppen. Tydelige spor i snøen etter nylig besøk.
Etter drøye to timer fra Memurubu, sto jeg endelig på toppen - og i kveldssola:

Hvorfor ikke Gloptinden også?
Returen ned fra Raudhamran passet jeg på å legge mest mulig på snø, men var svært obs på hard snø nå. Kom lett over på nordsida av Hesttjønne, og satte opp farta litt, da jeg skjønte også Gloptinden kunne rekkes innen det ble mørkt. Klokka var bare 22:40 da jeg fikk nærkontakt med toppen:

Turen opp/bort tok ca 25 min, og toppen var artig, med litt tendenser til smal egg mot slutten.

Så var det returen. Uten gps, og kun med et lite utskrevet kart, ble den ikke optimal, men jeg hadde med hodelykt, og skikkelig mørkt ble det jo ikke på en god stund. Da jeg nådde bakkene ned mot Memurubu ved midnatt ble lykta satt på, og nede ved t-hytta satte jeg meg ned kl 00:40 og spiste og pusset tenna og gjorde meg klar for en lynrask entre inn på sovesalen og i lakenposen.
Planene kunne endres helt nå, da de tre pf100-toppene var tatt samme kveld! Jeg ville i stedet ta båten til Gjendebu på morgenen, og gå Storådalshøe og Høgtunga...
Tracket med mobil, og tror høydemeterne er litt i meste laget; 13-1500m virker mer realistisk.