Tylderingen - Treningstur (17.07.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Kleiv (400m)
Endpoint Kleiv (400m)
Ascents Tylderingen (1,104m) 17.07.2015

Jeg har etter hvert fått inn en "ukesrytme" som innebærer sunt kosthold og mye "puls" i ukedagene og litt utskeielse og vesentlig mindre "puls" i helgene. I dag var det fredag, og ettermiddagsøktene så langt i uka hadde gått til henholdsvis Stedjeåsen (624m), Togga (1205m), Barnakona (1398m) og Skriki (1232m). I dag stod Tylderingen (1104m) for tur - på ny, og bena kjentes blytunge. Kun rask gange i dag...

Dagens tur

Jeg liker stien opp fra Kleiv (400 moh). Det er fin skogsbunn og BRATT. Trengte noen minutter på å komme i gang men så gikk det greit. Stepin (740 moh) ble nådd på 20 min. På vei inn bekkedalen mot Kleberg bestemte jeg meg for å dra rett opp den bratte lia. Det sparte jeg 0,6km på..

Utsikt ned mot stølen Stepin

Jeg traff stien igjen på ca. 1010 moh, og herfra kunne jeg jogge lett innover heia mot toppen. Uret viste 50m:20s ved varden, etter ca. 700 høydemeter og 3,5km. Det begynte å skye til. Synd - for det hadde vært to aldeles nydelige dager frem til nå...

Karma på Tylderingen

Det var veldig mye sau i skogen så Karma måtte gå bak meg hele veien. Det funker veldig greit å ha henne løs rett bak. Hun bryr seg ikke en døyt om sauene der de står og beiter. Fugler er det derimot verre med. I brattkneika på vei opp presterte vi å spasere rett inn i et rypereir der en skokk med rypeunger bakset ut i alle retninger. Mor og far satte kursen mot oss, før de dreide av og kjørte "følg etter meg" prosedyren. Karma ble så paff av all aktiviteten at hun fikk ikke rørt seg av flekken før båndet var trygt rundt halsen hennes. Og DA ble det plutselig stram line...

Karma poserer foran vakre Sogndalsdalen og Dalavatnet

Tilbake ved Stepin valgte jeg å ta den andre stien mellom Stepin og Klepp. Denne er vesentlig mindre bratt og desto mer svingete. Veldig kjekt med variasjoner...

Stepin

Vi var tilbake ved bilen 1t:30m etter at vi forlot den. Nå var "pulsuka" over og helga på vei. Og den startet med sommerfest hos Vibeke og Leif nede i fjøra. Veldig hyggelig!!