På tur til Rognvola (17.07.2015)

Written by tommy (Tommy Wernberg)

Ascents Midtre Rognvola (984m) 17.07.2015
Østre Rognvola (962m) 17.07.2015

Turen idag ble litt spontant bestemt dagen før. Gutta ble informert at vi skulle dra på topptur. Egentlig skulle vi til lyngkampen, men ble møtt av en bom der vi hadde tenkt å kjøre for å begynne innerst. Pokker.. Det står mye dårlig i forhold til hvor man kan komme seg inn og gå evnt fra dem som har vært der før. Et gjennomgående problem. Løsningen ble Rognvola idag. Østre ble målet. Kjørte inn en stikkvei. (Det viste seg senere å bli et dårlig valg).
Vi fulgte en sti et godt stykke oppover. Men etter at vi passerte et jakttårn (dårlig også i den forstand), så forsvant stien. Stien vi hadde på gps`en prøvde vi å komme inn på. Den var litt lenger øst. Så da ble det trasking i skauen opp. Et par sure unger på vei oppover gjorde sitt en liten stund. Men det ble bedre heldigvis.

Vell oppe ved kløfta på de to volene ble det en kjapp rast. Guttene og jeg gikk videre opp til Midtdre Rognvola. Ca 450 og 150 høydemeter.

Fort ned igjen for å ta den toppen vi tenkte. Midtre ble en ekstra i denne omgang. Og veldig glad for det.
Størstemann litt sur for å måtte gå opp en til, mens minstemann nøt turen oppover. Han likte at det ble sånn halvveis klatring. Ja.. Vi var jo ikke på noen sti akkurat. Noe som gjorde sitt.
Men tilslutt så kom vi da til topps. Marcus først. Nærmest fløg bort til hyttene som er på toppen. Tidligere brannvakthytter fant vi ut. Adrian kom etter etterhvert også.
Men etterhvert som vi ventet på sistemann, så lurte vi litt på hvor det ble av hun?
Vi skrek og ropte. Var så sikker på at Mari hadde kommet rett bak Adrian. Men nei..
Gikk litt tilbake, og der kom hun tilslutt. Blitt gått fra..På toppen alle mann.

Ned igjen, så ville ikke Mari gå samme vei. Forståelig nok. Hun hadde lett opp på kommunens sider litt info om Rognvola. Så det endte med at hun gikk en merket sti ned igjen. Retning sør. Og hun tok med seg Adrian. Jeg og Marcus måtte hente bil. Vi fant raskt en sti nedover. Det var den stien som vi burde gått oppover. Men ikke fant. Hadde vi også gått opp der vi mente i første omgang istedenfor å kjøre inn stikkveien, så hadde vi faktisk gått sti hele veien opp. Det var det som gjorde at Mari ikke ville gå samme vei ned.

Vell nede igjen så kjørte vi rundt for å hente dem. Gikk dem i møte. Vi fant ut sånn ca hvor Mari og Adrian var, og gjemte oss i et jakttårn. Da dem var like ved, så spratt vi opp. Bøøhhh...

Takk for en fin dag på topper..