Toppturer ved Gjende i flott sommervær (17.07.2015)

Written by Stigun GSM

Start point Park. R51 v/Leirungsbuin (1,007m)
Endpoint Park. R51 v/Leirungsbuin (1,007m)
Ascents Nordre Brurskardknappen (1,464m) 17.07.2015
Gjendehøe (1,257m) 17.07.2015
Tilbake i Valdres etter noen dager som "værflyktninger" I Vestfolds skjærgård, det siste for øvrig et smart trekk hadde det vist seg. Nå var det fine turværet på plass igjen og vi la turen nordom Valdresflye igjen, for 3. gang denne forsommeren. Etter parkering på liten parkeringslomme rett ved innkjørselen til Gjendestølin på østsiden av veien tok vi oppover sti 10 meter nord for denne og etter liten kilometer tok vi av til høyre med retning nordøstryggen av Nørdre Brurskardknappen. Etter noen hundre meter stiløst kom vi inn på en ny, litt mere utydelig sti. Etter 5 kvarter var vi oppe på toppen, med flott utsikt. Litt trekk på toppen, så vi inntok dagens første niste i lunere omgivelser rett nord for toppen.
Nørdre Brurskardknappen

Kjølig i høyfjellet, med nysnø særlig på de østligste toppene i -heimen.

Nysnø på Nautgardstind..
Reinrose

På veien nedover ble det litt diskusjon om videre planer. Bente var fornøyd med Nørdre Brurskardknapen og ville ha kaffe på terrassen på hytten, mens jeg synes 2 timer på tur var heller dårlig utnyttelse av en dag med såpass lang kjøring, og heller ikke ville sitte halvannen time inne i en bil midt på fineste tiden av dagen. Det ble til at jeg fikk viljen min, og etter å ha kommet ned til bilen fortsatte vi rett mot Gjendehøe, som heller ingen av oss hadde vært på tidligere. Vi fulgte sti mot bredt skar i sørvest før vi svingte østover og fulgte vestryggen, etter hvert til toppen, som var forsynt med en rekke varder.
Gjendehøe

Overraskende flott utsikt vestover Gjende fra denne toppen med relativt beskjeden høyde, og det ble tatt atskillige bilder denne fine sommerdagen.
M/S "Gjende" med kurs mot Memurubu. Semeltind høyre, Rauddalseggje venstre/senter
Skogstorkenebb; klassisk sommerblomst

Vel nede ved bilen ble det oppnådd konsensus om god utnyttelse av denne fine turdagen. Effektiv gåtid Nørdre Brurskardknappen 2 timer(1t 13 min opp, 45 min ned). Effektiv gåtid Gjendehøe 1t 45 min