Yttersida Tromsø - Røst pr sykkel (05.07.2015)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Stokmarknes (0m) 05.07.2015
Svolvær (0m) 05.07.2015
Tromsø (0m) 05.07.2015

Sykkeltur langs kysten fra Tromsø og sydover var planen med diverse avstikkere til topper langs ruta. Startet søndag lunch etter flytur fra Oslo. Før vi hadde passert Kvaløysletta hadde vi skiftet slange tre ganger! Ventilproblem og reserveslange som lakk var problemene, men siden Kvaløysletta har det funket utmerket. Syklet første dag til Sommarøya og lå i telt mellom denne og ferja til Senja.

6/7 til Mefjord med svipptur oppom Breidtinden på veien. 4 t tur/retur. Traff tre andre på toppen, en ungdom som hadde guidet sine foreldre opp for første gang. Moren med høydeskrekk og hadde skallet hodet i et fremspring så hun var godt bandasjert. Imponerende for dette var en spennende og luftig egg mot toppen. På kvelden var det meldt en del regn så vi booket oss inn på Mefjord brygge, men det ble ikke rare greiene av regnet.

Ser det er laget en dronefilm av Breidtinden like etter mitt besøk der:

Den 7/7 skulle vi sykle til Gryllefjord og ta siste ferja til Andenes. Den hadde vært innstilt hele dagen pga sterk vind ved Andenes. (Sterk kuling/liten storm). Dermed ble det telting i Gryllefjord med snarvisitt til Torsken på kvelden i steden.

8/7 kom vi oss over fjorden til Andenes utpå dagen, og etter å ha blitt sjanghaiet av en reporter fra Vesterålen Online, kom vi oss endelig videre langs vestsiden av Andøya til Nordmela hvor vi overnattet i et nedlagt skolebygg som var omgjort til et enkelt overnattingssted.
Journalisten hadde ikke helt riktig navn på høyeste topp i Andøy som heter Skrivartinden og som helt riktig ligger på Hinnøya. Kvasstinden er høyeste punkt på selve Andøya.

9/7 syklet vestsiden av Andøya over Risøysundet og Hinnøya til Sortland deretter telting på vestsiden av halvøya mot Eidsfjorden

10/7 syklet forbi Stokmarknes til Melbu og ferje over til Fiskbøl. Videre forbi Higrav (Higravstind lå innhyllet i tåkeskyer så lite fristende) og ny telting før flyplassen i Svolvær.

11/7 syklet via Svolvær, Kabelvåg og til Stamsund med ny telting.

12/7 syklet til Å, og så tilbake for telting ved Moskenes for tidlig ferje til Røst dagen etter.

13/7 på Røst ble vi med på sightseeing mot Skomvær fyr og hoppet av for å gå på Storfjellet. Gikk opp en renne ca midt på Østsiden av øya, og ned fin gressbakke i syd til hyttene der. Bad i havet etter nedkomst i flott varmt vær til båten hentet oss. Både Røst brygge har tur (Ribb) og Finn ref 500fjell sin beskrivelse. Ribben ville ikke gå inn til land da de var redde for båten, dermed ble Finn redningen for oss som for 500fjell. Rakk å sykle rundt og se mesteparten av Røst før kveldsbåten til Værøy for telting der på moloen rett utenfor ferjehavna.

14/7 sykkeltur rundt hele Værøy (skjokoladefabrikk i tårnet på den nedlagte flyplassen) i påvente av at tåka skulle lette. Kom nesten over tåka på toppen av Nordlandsnupen. Sola varmet bra her selv om hverken sola eller utsikten ble sett. På kvelden ble vi invitert ombord til middag i seilbåten til venner som var innom akkurat denne dagen. Siste båt tilbake til Moskenes for overnatting i rorbu før buss nordover til Leknes på morgenen.

15/7 sykkel fra Leknes til Utakleiv og bestigning av Himmeltindan. Hadde håpet at toppen skulle ligger over tåkeskyene, men forgjeves mao ingen utsikt. Masse folk på tur selv uten sikt. På det høyeste punktet var det advarsel om strålingsfare. Kjapt oppom uten å se noe annet en et par enkle antennetårn på 3-4 m høyde. Et par svensker møtte jeg da jeg startet på returen, like etterpå hørtes en dyp rumling som et fjernt torden. Da kom svenskene tilbake i en fart som skulle tyde på at de hadde sett mannen med ljåen. Så du det spurte de. Nei sa jeg, men jeg hørte en rar rumling. En svær radar hadde plutselig dukket opp fra intet fra bakken sa de. De forsvant over snøfonnene i en fei og ble borte. Er de ikke dukket opp sitter de vel inne for å ha sett noe de ikke skulle sett. På kvelden var det bording av sydgående hurtigrute i Stamsund og begynnelsen på slutten av en flott ferieperiode i nordnorge.