Midtre Skarvflytind med Nebbet fra sør (16.06.2015)

Written by TJyssum (Tore Jyssum) GSM

Ascents Midtre Skarvflytinden (2,154m) 16.06.2015
Midtre Skarvflytinden Søre (2,130m) 16.06.2015
Søre Skarvflytinden (2,210m) 16.06.2015
Tjønnholsoksle (2,145m) 16.06.2015
Visits of other PBEs Midtre Skarvflytinden - hammer sør for (2,163m) 16.06.2015

Ved hyggelig utveksling av erfaringer med Knut S. Andersen i begynnelsen av juli, glemte jeg å berette om denne turen. At Knut og Morten Helgesen gjorde en nesten identisk tur i august i fjor (se deres artikkel) ser jeg først nå. Dette var en tur i serien «Classics revisited», men det ble altså en vintertur denne 16.juni. Forsommeren 2015 har hatt spesielt kjølig vær, og det hadde snødd på toppene inntil få dager før. Det var kuldegrader også denne natten og værvarslet var særdeles gunstig.
Undertegnede sov i bilen på Valdresflya og startet kl.05, på ski fra veien. Vanlig rute sør av Raudhamran, ned i Leirungsdalen og opp nordvest. Skiene ble etterlatt under henget før toppen av Tjørnholsoksle som ble passert på stegjern kl.09. Videre ned nordvest til bandet øverst på Skarvflybreen. Opp bratt men greit på snøfeltet til sør av Søre Skarvflytind, og til topps 2210m kl.10.
Søre Skarvflytind 2210m GPS «2213m» 79184 11110.
Uten sekk videre nordover ned den noe eksponerte eggen som ble komplisert av fullt snødekke som midt på vinteren. Det er særlig et bratt svalignende felt midtveis der takene er godt gjemt vinterstid. Over skaret mot egghøyden Søre Midtre Skarvflytind 2130m, og opp på denne. Avlest GPS «2128m» 78804 11355. Med dagens negative korreksjon må vi kanskje sette høyden til noe under oppgitte 2130m.
Skaret mellom Søre Midtre S. og Midtre Skarvflytind avleses GPS «2122m» 78769 11378. Denne avleste høyden er naturligvis for stor, men det stilles spørsmålstegn ved en primærfaktor for Søre Midtre S. på 20m. Beregninger på profilbilder av eggen antyder 15m.
Stegjern ble lagt igjen i skaret, og her på den sørvendte eggen av Midtre Skarvflytind var snøen heldigvis avsmeltet. Følgende beskrivelse er tilkommet etter denne turen og en tilsvarende i 1996.
Se inntegnete ruter på bildene tatt fra Søre Midtre S. og fra skaret under ruta.

Midtre Skarvflytind 2154m og Søraustnebbet 2146m fra sør

Starten opp tilgangsryggen gir seg selv. Videre går en langs formasjoner i venstre (vest-) flanken.
Direkteruta Vanskelighetsgrad 5:
Forsøker en seg raskt oppover går dette bra via en hylleformasjon med rappellslynge rundt en stein på hylla, til en står i et øvre hjørne. Herfra er det et opptak av vanskelighetsgrad 5 i retning ryggen av Nebbet, hvor det også henger rappellslynger. (Ruta var utelukket denne dagen)

Flankeruta til skaret mellom Midtre Skarvflytind og nebbet, vanskelighetsgrad 3:
Hylleformasjonene i vestflanken følges horisontalt bortover og det kan sees to små varder på hver sin utstående hylle. Til den nederste hyllen/varden tar man seg enkelt opp til venstre for den steile delen av vestflanken. Gå litt innover hylla, og her ser man plutselig til høyre inn i en mannsbred sprekk med en stående spiss stein i bunnen. Ved å stå på spissen kommer man greit opp til hylla med neste varde (stein helt ute på spissen). Med runding mot høyre herfra er det greit opp til neste avsats og videre bratt opp et smalt nordøstvendt sva med gode tak, «stige» ,til den horisontale krabbehylla under toppen av Midtre Skarvflytind. Denne hylla går også 2m til høyre bort til skaret mot Nebbet.
(Fortsettelsen opp til Midtre S. se under)

Skaret mellom Nebbet og Midtre S: GPS «2147m» 78659 11455.
Ut til Nebbet gikk det greit på små tak i vestsiden av snøkammen som lå der. Uten stegjern var snøen utrygg.

Nebbet på Midtre Skarvflytind: GPS «2152m» 78715 11448.
Med korreksjon (-6m) anslås høyden 2146m. Pf.5m.
Undertegnede gikk/krabbet tilbake langs hylla, forbi der han hadde kommet opp.

Ruta videre til Midtre Skarvflytind:
Hyllen følges mot venstre (vest), så kan man vende opp mot høyre, igjen mot venstre og opp til topps forbi et knippe gule rapellslynger som henger rundt en stein på kanten.
Kl.12. Midtre Skarvflytind 2154m: GPS «2160m» 78667 11461.

Retur forsiktig samme vei ned.
Klatringen må kalles av vanskelighetsgrad 2-3.
Mye avhenger av om en tar letteste alternativ underveis.

Likeså forsiktig retur langs eggen og opp det bratte snødekte partiet tilbake over Søre Skarvflytind kl.1310.
Flott dag i førsteklasses vær. Ikke vesentlig gjennomslag før i sørpeføret på slutten av dagen.