Nord-Hordaland (14.07.2015)

Litlåsfjellet (109m) 14.07.2015
Morkefjellet (216m) 14.07.2015
Visits of other PBEs Morkefjellet fra øst (25m) 14.07.2015
Tok 1/2 8 fergen fra Fedje og spiste frokost på en rasteplass ved en bro mellom fergeleiet og Austerheim.
Rasteplassen vår
Første topp ble Litlåsfjellet i Austerheim. Tok veien mot Litlås og Mongstad og kjørte bomveien opp til vanntårnene. Ved tårn nr 2 starter en sti, som kommer inn på en rødmerket sti. Denne går opp på toppen av LITLÅSFJELLET, der det er kasse med bok. Ikke noe blivende sted, så ned igjen til bilen og på vei til Radøy og til Morkefjellet.
Toppen av Litleåsfjellet
Fulgte Ole Petters veibeskrivelse og parkerte ved Radøy vannverk sin innkjørsel, øst for toppen. Noen meter tilbake på veien finner du en sti som går mot Li. Fulgte denne opp noen bakker til et skilt merket Morkefjellet.
Fulgte denne umerkede stien til toppen. Dersom du lurer på hva som er stien og hva som er dyretråkk, ta tråkket som går rett opp. Gå over et steingjerde der gjerdet er tråkket ned. Følg dette steingjerdet bortover på ovensiden av gjerdet, til du kommer til et stidele. Ta stien mot høyre (den er mest tråkket) og følg denne til toppen. På toppen var det flott utsikt, varde og gapahuk/grillhytte med bok. På veien opp ble vi etterlyst, Steinar kom til Balestrand og vi var ønsket der også. Vi nøt utsikten mens vi spiste litt før vi raset nedover igjen på den bratte stien og kjørte til vår siste topp for dagen, Eldsfjellet.
Toppen av Morkefjellet
Fulgte aask sin beskrivelse og parkerte på en parkeringslomme ved veien, sammen med 6-7 andre biler. Godt brukt og godt rødmerket sti opp til ELDSFJELLET. Mye folk på tur her. Hadde ikke tid til annet enn litt mat mens vi nøt flott utsikt. Neste gang skal vi også gå oppom Veten. Gikk ned igjen den fine, bratte stien og kjørte til Balestrand for å treffe Steinar og Stian med fam. igjen.