Middagstinden (15.07.2015)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Kattfjordeidet
Ascents Middagstinden (1,006m) 15.07.2015
Middagstinden skitopp (990m) 15.07.2015
Tverrfjellet (675m) 15.07.2015

Helt siden første gang jeg gikk opp hit på ski har jeg hatt lyst til å besøke hovedtoppen. Av en eller annen grunn har jeg ennå ikke vært der oppe og bare på skitoppen. Men i dag skulle bli dagen jeg tok turen dit. Avtalte med ivrige Hanna om å prøve turen etter jobb og vi møttes på Eide Handel like før kl.16. Kjørte sammen til Kattfjordeidet og parkerte i den store parkeringsplassen ved starten av turstien som går opp til Tverrfjellet (var med i Ti-på-Topp opplegget for noen år siden). Det var ganske kjedelig vær etter å ha vært fint på formiddagen. Nå så det ut til å bli noen tåkeskyer som gjorde de fleste Kattfjordtoppene usynlige. Jaja. Jeg stilte opp med litt vondt i akillesenen også, så vi tenkte bare å gå opp til Tverrfjellet først og se an været osv. Vi gikk i godt tempo opp til Tverrfjellet først og selv om det var overskyet var det faktisk veldig varmt og behagelig turvær.

Middagstinden sett fra Tverrfjellet
Vi gikk opp ryggen på vestsiden av skibakken
Utskt sørover fra ryggen mot Tverrfjellet
Turen langs egga mot hovedtoppen
Fin ryggvandring
På toppen!

Fra toppen av Tverrfjellet fikk vi se rett på Middagstinden. Det var veldig mye snø i skibakken! Men vi gikk videre inn mot fjellet og Hanna fikk øynene på noe som virket som en slags sti på ryggen til venstre for skibakken. Så vi ble enige om å gå opp ryggen og prøve å løpe ned i snøen for å gjøre turen effektiv. Var rimelig bratt opp denne ryggen, men vi fikk høydemeterne unnagjort ganske raskt og etter å ha gått litt i flott steinur var vi allerede oppe på den egga ovenfor skibakken. Fin utsikt over Ersjorden! Men det var litt vind her og det gjorde det litt kjølig å sitte lenge. Hanna spiste noen brødskiver mens jeg tok et par bilder. Jeg var ikke akkurat sulten da. Egga videre til skitoppen var fortsatt dekt av snø på den høyre kanten så vi gikk rundt for å unngå snøen så lenge som mulig. Hadde vært kjipt å skli ned på nordsiden. Var litt brattere der ;)

Greit med sitteplass på toppen
Ryggen østover mot Skitntinden
Utsikt mot Skamtinden og Sessøya
Turen ned fra toppen
Tilbake langs ryggen

Opp til skitoppen hadde turen vært rimelig enkel og effektiv med derfra hadde vi ingen anelse om den beste ruten opp til hovedtoppen. Hadde lest en eller annen plass at det krevde litt klyving så dette hadde vi forberedt oss for. Det virket litt bratt å klyve ned på venstre siden av et stup på ryggen, så vi valgte høyre side som var veldig mye enklere. Her fulgte vi ryggen ut mot snøen på høyre siden igjen. Var ikke helt sikker på om vi skulle gå ut i snøen eller prøve å gå på høyre siden av ryggen. Til slutt fant vi en god løsning. Vi skulle komme oss frem mellom snøkanten og ryggen. Var litt trangt om plassen men vi klarte det. Snart var vi tilbake på ryggen igjen. Og så ble det en liten tur ned en kløft for å komme ned til foten av det siste klyvepartiet. Tror noen har gått ut til venstre under toppen og dette er sannsynligvis en mulighet men vi mente at det så mer fristende ut å klyve opp på høyre siden. Først et lite svaparti og så opp ei smal renne like under toppen. Endelig var vi helt oppe! Vi hadde brukt god tid på å finne frem men endelig ble vi belønnet med å sitte på toppen. Var ikke så mye rom for å bevege seg på selve toppen så det var en fordel at det var bare oss to på fjellet i kveld.

Fortsatt en god del snø i nordsiden
Time for snowrunning!!
Enda mer løpesnø med Nordfjordtinden i bakgrunnen

Fulgte samme veien tilbake langs ryggen/snøen og kom oss greit ned til starten av den herlige skibakken. Gikk forsiktig de første par meterne for å teste snøen da den var litt råtten før vi kom oss bort fra ryggen. Men den ble kjempebra å løpe på etter hvert og snart kunne vi kose oss med å surfe ned i god fart og tilbakelegge mange høydemeter uten noe som helst innsats! Trist da vi var ferdige med denne bakken for da ble det bare en spasertur over Tverrfjellet igjen. Men likevel en fin og lett spasertur på nydelig tursti. Var ganske heldig at vi hadde kommet oss opp i høyden, for det var bare tåkeskyer fra Tverrfjellet og nedover mot dalen i ca. 200hm :) For en kul kveld, takk for turen Hanna!