Skogstopper i Orkdal (PF100) (14.07.2015)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Knyken p-plass (240m) 14.07.2015 11:35
Meåsmyra P-lomme (220m) 14.07.2015 11:35
Myralykkja p-lomme (280m) 14.07.2015 11:35

På tur til hytta kjørte jeg om Orkanger for å ta ei lita arbeidsøkt med PF100-skogstopper i Orkdal.

Knyken

Fra hoppet i storbakken i Knyken.
Toppunktet på Knyken. Slutten på heistraseen ligger nok litt høyere men er kunstig bygd opp.

Kjørte forbi Orkanger og Fannrem og fortsatte E39 mot Hemne. Tok av 461 og etterhvert grusveg skiltet Knyken. Mye aktivitet oppe i det flotte anlegget men godt med parkering her.

Fulgte trappetrinnene opp unnarennet til den største hoppbakken. Fikk flashback til mange harde trappeøkter fra ungdommen med stive lår stinne av melkesyre og blodsmak i munnen...
Ved hoppkanten fortsatte jeg opp skitrekket til topps. Deretter til høyre og opp til neste skitrekk som også ble fulgt til topps. Toppunktet til Knyken ligger like ved enden av heisen.

Ned igjen fulgte jeg det øvre skitrekket og så slalombakken ned til bilen.

23 minutter, 1.5 km, 146 høydemeter

Storhåmmåren

NetCom-mast på toppen av Storhåmåren.

Kjørte fra Knyken-anlegget tilbake til E39, tok til høyre og fortsatte noen kilometer før jeg tok inn på veg merket Vassli (siste avkjøring før vegen inn til Hoston). Kjørte til gården Vasslihaugen der det tar av en traktorveg/grusveg vestover. Passerte en åpen bom (fingers crossed..) og fortsatte forbi et lite vann og ei avkjøring, før jeg parkerte på vegskuldera rett før stien tar av.

Fulgte stien opp på ei myr mellom to høyde drag. I enden av myra tar stien av opp mot toppen og følges en lang og slak S-form opp til toppen. Tydelige spor etter 4/6-hjuling oppover langs stien noe som forklares med ei mobilmast med tilhørende bu på toppen.

Ned igjen tok jeg en litt mer direkte rute ned, men det er nok ikke mye å tjene på dette. Tildels ulendt terreng og tett skog nedover her.

14 minutter, 1.0 km, 70 høydemeter

Hostokamben

Litt rydding av skog på toppen av Hostokamben hadde gitt fantastisk utsikt ned på idylliske Hostovatnen.
Jaktbua der ruta gjør en knekk og går over fra traktorveg til sti. Linselus-flue..

Tilbake til gården Vasslihaugen fortsatte jeg innover mot høyre, forbi flere gårdsbruk og Vasslivatnet. Etter gården Vasslibakkan tok jeg til høyre og nedover mot kraftlinjene og etterhvert Hostokamben. Greit å kjøre bil her men med normal personbil må det kjøres forsiktig enkelte steder. Jeg parkerte rett ved der traktorveg tar av innover retning Hostokamben.

Gikk innover traktorvegen til et punkt det var åpent hogstfelt bort til foten av toppen. Villgikk herfra og opp meget bratt og ulendt terreng opp til ei myr rett ved toppen. Fant en slags veg opp til toppunktet herfra.

Ned igjen gikk jeg en mye bedre trase som langs en litt utydelig sti som var delvis merket med hvite plastbånd. Etterhvert endte stien opp ved ei kammo-lakkert jaktbu der stien brekker av 90 grader og går over til traktorveg som følges helt ned til bilen.
Denne ruta er veldig fin å følge og anbefales.

44 minutter, 3.5 km, 232 høydemeter

Skardsberget

Tremast i toppen av et tre på Skardsberget.

Etter Hostokamben fortsatte jeg rett ned på Rv480, tok til venstre og kjørte forbi Hostovatnet. Tok etterhvert av til venstre på Rv481 retning Vormstad. Etter at doble kraftlinjer er passert tok jeg inn mot Tokstad. Etter en skart høyresving med gårdsbruk passerte jeg 2 hus. Rett etter det andre huset tok jeg inn til venstre på en smal grusveg. Etter et godt stykke parkerte jeg på smal vegskulder rett før en traktorveg tar av opp i retning toppen.

Jeg gikk oppover nevnte traktorvegen og kom etterhvert ut på et hogstfelt med stor jakthytte/tårn på høye påler. Skrådde over feltet og oppover retning toppen. Etter å ha passert et skogsområde kom jeg ut på ei myr som ble krysset og deretter opp på det jeg trodde var toppen. Men dette er en skikkelig luretopp. Måtte ned på baksiden, over ei lita myr og så opp på den rette toppen. Gikk en litt smartere rute ned igjen.

22 minutter, 1.5 km, 116 høydemeter

4 skogstopper i Orkdal der både Knyken (skianlegget) og Hostokamben er verdt et besøk. De to andre er nok for spesielt interesserte.

GPS-vieweren her på PB fikser ikke flere track-segmenter i gpx-fila på en fornuftig måte, noe en del andre lesere gjør. Sporet er derfor ikke så interessant å studere.