Zugspitze (10.07.2015)

Start point Eibsee
Ascents Zugspitze (2,962m) 10.07.2015

Zugspitze

Tok tog og gondolbane til toppen fra den tyske siden. (Det går også gondolbane fra Østerrike). Digert anlegg på toppen med souvenir-shops, restauranter, heisekran(!) og veldig mye turister. Oppe her kan man bevege seg fritt mellom den østerrikske og tyske siden av fjellet. For å komme til den virkelige toppen av fjellet må man gå ut av turistanlegget, klyve opp en stige og runde en kant opp mot topp-platået. Det var ikke så mange meterne dit, men mye (forskjellige) folk på toppen, og et relativt smalt og lite topp-punkt, gjorde at det tok litt tid å komme opp. Noen valgte å sikre og gå via ferrata, selv fulgte jeg ikke noe behov for det da det var vaier å holde i hele veien. Allikevel passe spennende og luftig nok for en skarve østlending som er mest vant til dype skoger og berg. Fra toppen kunne jeg se flere som kom opp fjellet uten å "jukse". Visstnok mange fine ruter opp, og de enkleste rutene skal være overkommelige for de aller fleste. Neste gang blir det bestigning uten bruk av mekaniske hjelpemidler!