Nye toppar på Hareidlandet (13.07.2015)  3

Written by myrlas (Lasse Myrhol)

Ascents Sarshornet (543m) 13.07.2015
Sneldelida (634m) 13.07.2015
Storebroren (620m) 13.07.2015
Tørlingehaugen (541m) 13.07.2015

Denne turen starta med en alvorlig tabbe som fikk brutale konsekvenser for hele turen. Jeg kjørte opp feil dal. Jeg skulle egentlig opp Midtflødalen og parkere ved Brørevatnet. Det ville være et fint utgangspunkt for målet som var å ta alle PF100-toppene i området, Storebroren, Sneldelida og Skolma. I tillegg skulle jeg plukke Signalhornet.

I steden endte jeg med å kjøre opp veien langs Ulsteinelva. Der var en bom, og jeg begynte å gå opp veien. Det varte og rakk før jeg endelig så et vann. Det forstod jeg ganske raskt at ikke var Brørevatnet, og etter et kjapt blikk på kartet forstod jeg tabben! Men da var skaden gjort, og jeg fikk en "bonustopp" i Sarshornet.

Problemet var bare at der ikke var noen sti (som jeg fant) fra Litlevatnet og opp, så det var en strabasiøs vandring i utrolig vått og tungt terreng hele veien opp til toppen. En ulykke kommer sjelden alene, og ikke før hadde jeg kommet opp dit så så jeg tåka begynne å samle seg på motsatt side av dalen, der jeg jo skulle plukke topper litt senere. Story of my life. Jeg kom meg til Storebroren før tåka kom sigende. Da bestemte jeg meg for å avbryte, gå ned til Brørevatnet og følge veien ned. Men så letna det litt igjen, så jeg bestemte meg for å gi et forsøk på de tre andre toppene. Jeg oppdaget da at kartet jeg hadde med hadde ramla ut av lomma, så da var jeg prisgitt mobilen, og der var litt luguber dekning i perioder. Jeg tror jeg må få meg en ordentlig GPS, all den tid at jeg er en tåkemagnet på fjellturer.

Jeg kom meg opp mot Sneldelida da det tetna til igjen, så da tok jeg den endelige beslutningen om å plukke den toppen (jeg var jo oppe på platået i praksis), for så å avbryte.

Som sagt så gjort. Jeg endte opp nede ved Brørevatnet, og da gjenstod jo bare å rusle ned til hovedveien, og bort til der bilen stod parkert. Lite visste jeg der og da at denne turen kom til å ta over to timer!! Så alt i alt kastet jeg nok bort nesten tre timer ved å ta det feilvalget. Når det er sagt så var forholdene på returen nydelige og det var en kjempefin tur på Flø som jo er en svært så idyllisk plass.

Skolma vil nå bli tatt fra Brandalsiden når den tid kommer.

Bilder fra turen:

Feil 1. Når jeg trodde jeg var i Midtflødalen så var jeg et helt annet sted, ved vassverket i Ulsteindalen. Det er stor forskjell!!! Ble fintet ut av bommen. Jeg visste der var bomvei til Midtflødalen, og tenkte her at: jaja, kjipt den er låst, men det blir jo bare litt lenger å gå. Lite visste jeg hvor rett jeg skulle få...
Kartet med den planlagte ruta tegna inn. Den måtte revideres kraftig, og kartet mistet jeg underveis... Juhuu!
Veien fra Ulsteindalen ender opp ved Litlevatnet. Da jeg kom dit forstod jeg hvor jeg var, men da hadde jeg gått såpass langt at det var bare å tenke kreativt. Valget falt på å sikte seg inn mot Sarshornet, og deretter fortsette til Storebroren (Som var siste topp i opprinnelig plan...) og så gå videre nordover derfra. Her et bilde på vei opp til Sarshornet der jeg ser tilbake til Litlevatnet. Fant ingen sti her, og det var tungt og vått å gå. En kjip start på turen, men hadde kun meg selv å takke.
Snart på toppen av Sarshornet
Varden og boka på Sarshornet. Nesten på toppen fant jeg selvsagt stien...
Utsikten mot Herøy slett ikke verst fra Sarshornet!
Her ser vi ryggen som ble fulgt fra Sarshornet og bort til "Brødrene". Skimter litt av Mosvatnet til høyre i bildet.
Her er samme rygg tatt fra motsatt side, på vei opp mot Storebroren. Man ser Sarshornet midt i bildet. Inne i tåkeskya ligger Breidfjellet.
På toppen av Storebroren. Midtflødalen skimtes i bakgrunnen. På dette tidspunktet hadde jeg brukt halvannen time ca. Å gått opp hit fra midtflødalen, som jo var planen egentlig, hadde nok tatt halve tiden, og kapt nok det.
På vei bortover ryggen kom tåka sigende faretruende fort, og sikten ble betydelig forverret. Der og da dreiet seg det en stund om bare å komme seg ned trygt.
Etter å ha fullført hele "Brødrene"-ryggen letta tåka litt da jeg var i dalsøkket etter Tørlingehaugen, kalt Tørlingeskaret. Dermed bestemte jeg meg for å gi fortsettelsen et forsøk. Bestemte meg for i alle fall å ta Sneldelia, så fikk jeg rekognisere hvor langt det ble å gå til Skolma. Jeg hadde mista kartet på dette tidspunktet, og mobilforholdene var tidvis svake, så jeg fikk ikke sjekka kartet der.
På vei mot Sneldelida. Heldigvis god sti, siden sikten ikke var allverden...
På toppen av Sneldelida. Her var mobildekning så jeg fikk tatt ut ny kurs mot dalen (og veien). Her var også litt sti, men som vanlig mistet jeg den oftere enn jeg fant den
Nesten nede, o gi alle fall under tåkeskyene. Brørevatne med Brødrene i bakgrunnen, ryggen jeg gikk tidligere
Jeg kom vel ned til veien ca kl 20:15. Da hadde jeg vært på tur i ca 3,5t. Planen var nå å ta seg ned dalen til hovedveien, og rusle seg tilbake til bilen. Sikkert fort gjort. Lite visste jeg om at dette kom til å ta over to timer!! Uansett, fin utsikt mot Runde på vei ned dalen :)
Panorama mot Herøy ganske langt nede i Midtflødalen. Vakkert!
På flø var der svært idyllisk og flott vær. Måtte svippe nedom moloen på havna og knipse et bilde. Runde, Remøy og Nerlandsøy i bakgrunnen bl.a.
Å gå fra Midtflødalen til Ulsteindalen langs veien er høyt på lista over ting jeg ALDRI kommer til å gjøre igjen. Det var laaaangt å gå, og beina var kake da jeg kom fram etter å ha gått så mye på asfalt med tunge og våte fjellsko. Note to self. Finn korrekt oppstartspunkt neste gang du skal på tur, og vær SIKKER!

sti

Written by kobbenes 14.07.2015 14:53

Hei, ser ut som du har hatt uflaks på stifinninga ja. Frå Lisjevatnet kan du gå den flotte runden Mosvarden-Storebroren-Sarshornet-Breifjellet (og Roppehornet om ein vil slenge på det), alt på veldig god sti. Om ein kjem utanfor stien er det nok rimelig myrlendt ja, vil eg tru.

Skolma frå Ytreflø er forøvrig også ein veldig flott tur, kanskje av dei finaste på øya, med nydelig havutsikt.