Tur i Åsane, Flaktveit og Ytre Arna (12.07.2015)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Kolåsen
Endpoint Kvamme
Ascents Nonhøyen (236m) 12.07.2015
Rollandsoksen (186m) 12.07.2015
Stikka (258m) 12.07.2015
Storhovden (347m) 12.07.2015

Oppryddningstur

Det nærmer seg målgang på listen over 50m PF i Bergen. I skrivende stund har jeg nå 84/88 topper på denne listen. I dag tok jeg en aldri så liten "opprydding" i Åsane og Ytre Arna. Det er jammen noen sære topper jeg har spart til slutt.

Rollandsoksen
Startet med å kjøre inn til Kolåsen der jeg parkerte utenfor en gul barnehage. Spaserte litt oppover i lien og kom rett inn på en flott sti. Tok ikke akkurat veldig lang tid før jeg stor på toppen her. Høyeste punkt er på en stein rett over en bolt i fjellet. Gikk bort og tok i Bergensvarden mens jeg nøt utsikten mot Åstveit i noen minutter. Traff en mann med barnet sitt på toppen. Fulgte samme vei ned.

Panorama fra Rollandsoksen. Minner om at bildet kan gjøre toppen litt ugjenkjennelig

Nonhøyen
Jeg så det gikk en sti fra Livatnet og opp til toppen, men kjørte likevel opp i boligfeltet litt NV for toppen. Parkerte i en innkjørsel og gikk rett på utsiden av hagen til et hus (sorry). Kom inn på en sti som gikk bak huset deres. Kanskje det ikke var ulovlig av meg likevel. Fulgte denne helt opp til toppen. Bergensvarde her oppe også. Knipset noen bilder og gikk ned til bilen igjen.

Panorama over Nonhøyen

Storhovden
Kjørte mot Flaktveit og videre inn på en smal vei. Parkerte ved Søre Hjortland. Her er veien videre innover privat. Herfra fulgte jeg en annleggsvei innover Simsedalen. Gikk litt feil i starten da denne veien deler seg litt i et byggeområde, men rettet fort opp igjen. Fulgte denne veien så nærme toppen jeg kom før jeg tok av mot NØ. Karret meg oppover i kratt og busker et stykke før jeg kom inn på en sti. Fulgte denne en liten stund før jeg tok av da den gikk en unødvendig lang runde rundt toppen. Gikk opp på steinen som Marius Meland har tatt bilde av. Gikk deretter opp på den lille høyden 30 meter lenger sør før steinen. Knut Sverre hadde sagt at han var usikker på hvilket punkt som var høyest, men at denne høyden kanskje var en smule høyere. Prøvde å se selv, men jammen ikke lett å vite. Begge punkter ble ihvertfall besteget. Ned igjen fulgte jeg en fin sti på sørsiden. Jeg kom ut på annleggsveien i Simsedalen litt lenger sør for der jeg hadde tatt av. Hadde jeg bare fulgt veien litt lenger, hadde jeg sett den på vei opp. Igjen får jeg svi for min dårlige tålmodighet. Jaja. Jeg er så vant til kratt og busker nå at det gjør ingenting.

På toppen av Storhovden

Stikka
Kjørte ut på motorveien igjen og satte kursen mot Ytre Arna. Tok av mot Blindheim. Kjørte herfra på den smale veien til Gaupås - Haugland og deretter til en liten parkeringslomme litt sør for Kvamme. Fulgte veien ca 100m før jeg tok av mot venstre og fulgte en steinete vei litt oppover før denne gikk over til å bli en sti. Traff på en padde som stod på stien. Måtte bare få et nærbilde av den. Hadde lest at det skulle være en flott sti opp hit. Det var det også. Etter kort tid ankom jeg toppen. Som Knut Sverre fant heller ikke jeg varden som Marius Meland hadde satt opp, men jeg fant restene av den litt nedenfor et lite steinplatå. Litt rart at varden stod her i utgangspunktet. Det var et steinplatå litt høyere oppe mot nord. Jeg tok med steinene og laget en ny varde her. Sjekket også ut om det var et høyere punkt inne i granskogen, men det var det ikke. Gikk ned for å se litt på utsikten mot Sjurstonipa og Lydarnipa før jeg ruslet ned til bilen igjen.

Møtte denne krabaten på vei opp til Stikka. Ikke første gang dyr ønsker å sperre veien for meg på disse turene
Den nye varden jeg satt opp på toppen av Stikka
Utsikt mot Sjurstonipa og Lydarnipa

Kart over kjørerute og fotrute opp til toppene