Juli-skitur til Glittertind (04.07.2015)

Written by mortodeg (Morten) GSM

Start point Grønbue (1,300m)
Ascents Glittertinden (2,452m) 04.07.2015 16:30
Visits of other PBEs Veodalen nasjonalparkgrense parkering (1,300m) 04.07.2015 12:00

Som flere ganger før ble det bursdagstur til bursdagsbarnets hytte ved Hindsæter, men i år skulle vi ha med ski! De uvanlige mengdene med snø gjorde at fotturer fortsatt ikke var helt greit, og bursdagsbarnet hadde lenge hatt en drøm om bursdagstur til Glittertind på ski. Nå var det tid for det! I stekende sol gikk vi avgårde fra parkeringen i Veodalen med skia på sekken. Veien var bar, men når vi hadde gått langt nok inn var det ikke mange meterne vi måtte gå opp fra veien før vi kunne ta på skia. Det ble litt bæring to-tre steder, men det er vel innafor i juli. Vi hadde tenkt å følge Gråsubrean opp, men det var så mye snø at vi kunne gå mer oppå ryggen. Ble et lengre bæreparti der som vi unngikk på vei ned ved å kjøre ned på breen i stedet.

Vel oppe på toppen var vi de eneste med ski, men flere hadde gått opp til fots. Noen hadde rumpeakebrett til nedturen, ikke dumt! Hadde gått opp i shorts, men på toppen var det litt kaldere så tok på skallklær. På vei ned ble det faktisk ganske varmt, og siden det ikke hadde vært noe tryning så langt, tok jeg sjansen på å kjøre ned resten av bakken i shorts og t-skjorte. Stas - er jo ikke så ofte det er forhold til sånt!

Litt anmarsj får man tåle i juli...
Målet i sikte
Litt unødvendig bæring på grunn av veivalget, men ned igjen skulle det bli bra!
Hurra for skitur i juli!
Flotte forhold ned igjen!