Stormoa (12.07.2015)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Skalandtunnelen
Ascents Stormoa (975m) 12.07.2015
Tverrfjellet (839m) 12.07.2015

Nok en helg på Senja igjen med strålende sommervær. Dagen startet med en fin og noe kjølig morgen på hytta på Senja camping før jeg kjørte nordover mot Straumsbotn. Hadde bestemt meg for å gå en tur opp Stormoa først da det var ganske lett tilgjengelig fra Silsand, det var bare å kjøre opp Svanelvdalen til Straumsbotn først og så opp Krokelvdalen til Skalandtunnelen. Parkerte rett før tunnelen og gikk sørøstover langs Krokelvvatnet et lite stykke (ca. 400m?). Så krysset jeg elva og gikk opp på sørsida. Bommet litt i starten og gikk litt for nært til elva og der var det myr og kratt. Bare litt lenger til høyre var det relativt åpent terreng og fin og fast steinur. Gikk opp i steinura en liten stund og kom meg ganske raskt opp de første 300hm. Deretter måtte jeg krysse noen snøflekker før jeg fortsatte langs en slags ryggformasjon opp til skaret mellom Stormoa og Tverrfjellet. Nå var det rimelig varmt men heldigvis ikke noen plagsomme insekter. Utsikten ble betydelig bedre med høyde og det var kult å kikke over mot den navnløse, spisse toppen mellom Litlemoa og Stormoa. Så ut til å bli en flott tur opp sørryggen på Stormoa også. Oppe i skaret var det fint å se over Nedre Hestvatnet på østsida men det var fortsatt overraskende mye snø!

Stormoa sett fra parkeringen like før Skalandtunnelen
Krokelvvatnet
Litlemoa og en navnløs, kul topp
Breidtind sett fra turen opp sørryggen
Nedre Hestvatnet

På ryggen dukket det opp en slags sti men det var stedvis ganske tørt og nesten som å gå i sand og jeg fant ut at det var artigere og behageligere å gå på selve eggen og klyve her og der. Det var ellers ikke særlig løst på fjellet og jeg koste meg med denne siste delen av turen opp. Veldig grei klyving og ikke noe vanskelige punkter. Kom opp til toppen etter 1t 15m og ble der i nesten en halvtime mens jeg tok bilder og nøt den 360-graders utsikten rundt meg. For en flott start på morgenen! Det var vindstille og såpass varmt nok at jeg ikke trengte å ha noe mer en bare en bikinitopp og shorts på meg. Da var det en ordentlig sommerdag :) Begynte å rusle ned mot skaret igjen og tok en liten avstikke til Tverrfjellet da det var så nært og jeg tenkte det skulle bli en ganske fin utsiktstopp for å se tilbake på Stormoa. Fin stein å gå på og som jeg trodde, flott å kikke tilbake mot ryggen på Stormoa. Relativt mye snø i den bratte østflanken, kanskje et sommerskiprosjekt for ivrige skikjørere?

Utsikt mot Bergsbotn. Kjekt med selvutløser på kameraet :)
Panorama med Litlemoa i midten
Panorama med Bergsfjorden t.v. og Nedre Hestvatnet t.h.
Stormoas sørrygg og østflank sett fra Tverrfjellet
Panorama fra Tverrfjellet med Nedre Hestvatnet og Istindan t.h.

Fulgte omtrent samme ruten tilbake til skaret og så ned til Skalandtunnelen. Benyttet alle snøflekker til bakken ble tom for snø og jeg måtte gå ned i steinura igjen. Nå var det flere folk på turen opp, så fjellet var faktisk mer populært enn jeg hadde regnet med. Nede ved Krokelvvatnet var det kokvarmt og et par klegg rundt bilen, så jeg var rimelig fornøyd med å ha kommet ut på tur tidligere i dag!