Klasåsen og Klauvsjøåsen (Klæbu PF100 9/9) (12.07.2015)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Klasåsen (304m) 12.07.2015 15:00
Klauvsjøåsen (323m) 12.07.2015 15:00
Visits of other PBEs Tovåsen p-lomme (176m) 12.07.2015 15:00

Disse to toppene har jeg planlagt lenge som to avstikkere i forbindelse med en lang sykkeltur rundt Vassfjellet en fin søndag. Men... det blir jo aldri tid eller noe annet kommer i vegen. Derfor kjørte jeg til Klæbu i dag etter å ha hilst på den nye hunden til Maris og Morten.

Planen var å linke begge toppene uten noen kjøring mellom, men jeg fant ikke noen parkeringsmulighet med bil der jeg hadde planlagt (sykkelen kan jo parkeres over alt..). Fant et greit alternativ litt lenger mot Melhus enn planlagt.

Toppen av Klasåsen sammen med hundrevis av fluer.

Gikk først opp til Klasåsen som er en skikkelig skogstopp, men med gammelskog som er helt fin å gå i. På kartet er det tegnet inn noen stier men disse er ikke så lett å finne. Det var imidlertid masse tråkk her og ingen problem med å finne ei grei rute til topps. Ingen markering på toppen.

Fra Klasåsen over til Klauvsjøåsen. Bratte bergvegger synes godt under toppen.

Ned igjen måtte jeg jobbe litt mer med rutevalget da det var veldig bratt enkelte steder. Etter å ha krysset vegen satte jeg kursen mot Klauvsjøåsen. Rapporter her på PB forteller om bratt og ulendt terreng, noe kartet bekrefter, men jeg mente å ha funnet en mulig trasé på kartet. Det skulle vise seg å gå et kraftig dyretråkk omtrent der jeg hadde planlagt å gå. Det var bratt og mange ferske spor etter ras av både steiner, trær og grus, så dette er nok ikke terreng for bløte dager eller etter store regnskyll.

På toppen ligger det en diger sten med en bolt satt i.

Karakteristisk steinblokk er toppunktet på Klauvsjøåsen.

Jeg fortsatte over toppen og ned ei rute som også så mulig ut på kartet. Her måtte jeg omgå en høy bergvegg men kom meg greit ned og videre bort til bilen.

Dette var en rolig søndagstur i veldig flott vær og dermed er PF100-lista i Klæbu ferdig. Det har vært en del kjedelige skogstopper men også flere fine turer. F.eks. Langåsåsen og Gullsiberget på ski i det flotte området Nordmarka. Kommunetoppen Kråkfjellet er vel, sammen med Vassfjellet, eneste skikkelige fjell, men kommer litt i skyggen av Rensfjellet som ligger like ved.