Tylderingen: Kleiv - Stepin - Tylderingen - Fretland (11.07.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Kleiv (400m)
Endpoint Fretland (440m)
Ascents Tylderingen (1,104m) 11.07.2015

Det er alltid stas å prøve nye oppganger fra Sogndalsdalen og i dag stod ruten fra Kleiv til Stepin på programmet. Målet var naturlig nok Tylderingen og da var det jo bonus med en ordentlig rundtur. Vi parkerte en bil nedenfor Fretland og kjørte videre til Kleiv hvor vi parkerte den andre.

Dagens rute

Stien opp fra Kleiv var bratt, men tørr og flott. Ved Stepin møtte vi dagens første klynge med sauer og i slike omgivelser må det være greit å være sau...

Ankomst Stepin

Fra Stepin gikk det merket sti oppover til stikrysset Svedal/Tylderingen. Her tok vi til høyre og fulgte merket rås/sti i dalføret opp mot Kleberg. Jeg hadde med gamasjer i tilfelle nordsiden av Tylderingen var mer egnet for ski enn fjellsko, men vi trengte bare krysse to små snøfelt.

Både Anne og jeg var skjønt enige om at dette var en aldeles flott sti og utsikten på vei mot Tylderingen var upåklagelig...

Sogndalsdalen og Dalavatnet

Da vi ankom toppen så vi at det var regn i horisonten men håpet at vi klarte å komme oss ned før det braket løs...

På toppen av Tylderingen

Etter en kort stopp på toppen la vi i vei nedover sørryggen. Stien var like fin her som på nordsiden og vi passerte flere grønne lunger hvor sauene lå strødd rundt saltsteinen. På Stokksete var det ekstra vakkert...

Stokksete

For en idyll sørsiden av Tylderingen var! Den eneste gangen jeg har vært på Tylderingen var på vinteren med tåke på toppen. Dette var en helt annen verden. Da vi ankom Fretland begynte det å regne men vi hadde ikke mange hundre meterene ned til bilen.

På vei tilbake til Kleiv havnet vi bak en traktor og en gjeterhund som lojalt fulgte traktoren. Denne gjeterhunden hadde tydeligvis trafikal intelligens, fordi den gikk til siden da vi kom og la seg bak oss i stedet...

Denne hunden har vært med matfar på jobb før...

Andre bilder fra turen...