Hærvola + Malså Gruver (Kjentmann Verdal) (10.07.2015)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Malsåvegen (315m)
Ascents Hærvola (753m) 10.07.2015
Visits of other PBEs Malså kobberverk (375m) 10.07.2015

Ny tur til andre omgang av Kjentmannsmerket i Verdal. Veldig trist og grå værmelding i dag. Kjørte inn fra veien til Vera etter skilt mot Malså Gruver. Etter 2,8 km. er det en bomkasse med kr. 30,- i bompenger. Totalt lengde inn til parkeringsplassen og veiens ende er 11,8 km.
Fin kjerreveg inn til Malså Gruver. Ca. 2 km. inn til gruva. Klippet kortet og gikk tilbake til parkeringa. Regn hele tiden, og toppen av Hærvola var innhyllet i tåke. Startet fra samme parkering mot Hærvola, for å få en sammenhengende tur. For den som skal gå direkte er det merket sti fra Holmlitjønna og opp til toppen. Fra parkeringa til Malså gruver og opp til Hærvola kommer man ganske fort opp på snaufjellet. Men i dag var det regn og sterk vind på toppene, og på Hærvoltoppen var det haglbyger, så her måtte ullvottene på. Jeg klippet kortet, og planla å følge den merkede stien ned, men jeg fant kun en rødmerket stein, og kom ikke inn på stien før nesten helt nede ved veien. Men nedover her var det vindstille, og fine grassletter å gå etter. Dette er helt sikkert en drømmetur, hvis det er sommervær.

Malså Kobberverk
Ei lita tjønn før Hærvola
Toppen av Hærvola i tåke
Lita tjønn på tur ned fra Hærvola