Spektakulær vandring langs nordstupet av Bergsfjellet (11.07.2015)  5

Written by Stigun GSM

Start point Storstølen Skakadalen (1,030m)
Endpoint Storstølen Skakadalen (1,030m)
Ascents Bergsfjellet (1,610m) 11.07.2015
Skjøld (1,577m) 11.07.2015
Bergsfjellet sett fra Øye
1 ukes ferie, og denne lørdagen opprant med overraskende mildt og fint sommervær. Kjørte opp i Skakadalen rett øst for bensinstasjonen i Vang, glemte å betale(men gjorde opp for oss på nedturen..). Holdt den høyre(vestlige) av de 2 veiene på hver sin side av elven opp Skakadalen, ganske langt å kjøre. Stoppet først hvor et par andre biler hadde stanset, og de kunne forsikre at dette var stien mot Skjøld. Vi fant imidlertid raskt ut på GPS at dette ikke var Storstølen som var anbefalt startpunkt for turen så vi kjørte en liten kilometer lenger vest og fant her fin V-merket sti. Noe bratt i begynnelsen, og oppe hvor det flatet ut fulgte vi mortenh's anbefaling i Valdresturboka og holdt litt øst for stien videre nordvestover mot Skjøld, fulgte et sikkert km-langt snøfelt til ca 1500 moh hvoretter vi dreide mot øst og snart hadde vi 1607-toppen i sikte. Niste i lun sørhelling rett før vi ankom denne. Det var helt tydelig at toppen drøye 100 meter rett nord for 1607-toppen var høyest, og vi måtte selvsagt opp på denne også.
1607-topp
1610-topp

Videre fra denne slakt nedover mot nordvest hvor vi tok sikte på lite tjern som vi krysset rett nord for. Her et dramatisk juv som stupte rett ned i nordflanken av Bergsfjellet.

Spektakulært juv i nordstupet rett nordvest for 1610

Videre kryssing av noen snøfelt, nå i kanten av nordstupet av Bergsfjellet med ca 1100 høydemeter ned til Vangsmjøse hele tiden med spektakulær utsikt både østover mot Vangsbygda og vestover mot Øye, og med hele Jotunheimrekka som majestetisk kulisse i bakgrunnen.
Vestover langs nordstupet. Skjøld helt til venstre, Øye senter

Øst for Skjøld litt ned i skar før vi igjen steg opp på en fortopp med en spesiell varde bestående utelukkende av hvit melkekvarts, før vi til slutt kom opp på selve Skjøld som ligger som en fremskutt utsiktsbalkong helt nord i nordveggen av Bergsfjellmassivet.
Fortopp like øst for Skjøld med varde av kvartsstein
Skjøld
1700 høydemeter i zoomen..(Øye =>Uranostinden)

Hele tiden mildt og fint vær og høyt skydekke som ga maksimal utsikt. Runden vi tok, som er identisk med den anbefalt i mortenh's turbok, er for en stor del umerket, men enkel og grei i god sikt, og anbefales varmt som en flott rundtur med førsteklasses utsikt over flere kilometer, og vesentlig mere variert enn om en bare "stikker bortom" Skjøld. Dette er kanskje en av de aller flotteste turene i Vang!