Fin sommertur i Øyer (05.07.2015)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Eldåhøgda (1,232m) 05.07.2015

Kjørte E6 nordover til Fåvang. Her tok vi av en vei som går opp i fjellet og innover mot Goppollen setergrend. Etter Bjørge var det en åpen bom, som så ut til å være permanent åpen. Kjørte derfor videre innover. På brua over Tromsa en kilometer før Tromsbua var det ei lukket grind. Her var det en fin plass med mulighet for camping. Vi valgte derfor å etablere teltleiren vår her. Gikk vegen innover og tok sti inn til høyre rett før Tromsbua. Mistet stien etter hvert, men fant den igjen før vi var oppe i snaufjellet. Rundet over åskammen nord for Torsgardshøgda (1133 moh) og fulgte sti videre østover nord for Bråstadvarden (1147 moh). Stien ble etter hvert borte, men nå så vi Eldåhøgda foran oss. Navigerte oss på fine gressletter mellom einer- og vierkjerr over flya og opp på Eldåhøgda. 9.2 km hit. Her oppe var det to store varder, den sydligste lå høyest, så det var nok kommunetoppunktet. Ved den nordre varden var det plassert fire monumentale identiske høye bautasteiner. Uvisst hvorfor. Her oppe var det en fantastisk rundskue, men varmedisen ødela noe for utsikten.

Mange varder på Eldåhøgda

På vegen ned igjen valgte vi å gå høyden nordvestover, syd for toppen av Gardskiveren (1189 moh), mellom høydene på Samfjellet (1168 moh) og ned på traktorvegen som kommer fra Tromsbua.

Eldåhøgda (bakerst) og Gardskiveren fra Samfjellet

Fulgte denne vegen nedover og tilbake til bilen. Turen ned fra Eldåhøgda var 100 meter lenger enn turen opp. Dagens tur ble derfor 18.5 km lang og 500 høydemeter ble forsert. Dette holdt lenge i sommervarmen. Det smakte utrolig godt med en kald øl.

Idyllisk campingplass. Torsgardshøgda i bakgrunnen.

Det ble en fin kveld med god mat og mysing på mye ørretvaking i Tromsa. Var for sliten til å fiske !! Morgenen etter våknet vi til skybrudd. Men det er en annen historie. Nina var med på turen.