Storås i Stokke - en liste fullført på en time (11.07.2015)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Storås i Sandefjord (162m) 11.07.2015
Det kan da være idyllisk i Stokke også...

Satt på formiddagen og så om det var noen pf>100m-topper i nærområdet av hytta i Vestfold som jeg kunne besøke, for å teste om jeg kan tracke sporene med mobilen og endomondo, og så konvertere til gpx-fil og publisere her, nå som gps-en min er ødelagt, og jeg venter på en ny. Fant Storås i Stokke, eneste topp på denne lista; meldte meg på og dro på tur med kona et par timer etterpå.

Vi kjørte etter pb-kart på skjermen, som jeg hadde tatt bilde av med mobilen. Uvant å bruke kart igjen, men morsomt! Fant fram til Rømminga gård, og så at det var forbudsskilt for motorkjøretøy på veien videre. Helt greit, været var fint, så vi gikk ut til kleggen og fluene, og med kurs for toppen:

Snart gikk det oppover på mer og mer tilgrodde skogsveier. Til slutt måtte vi rett opp bratte fjellet, og Anette snudde. Jeg kløv opp, og like før toppen støtte jeg på en sti - tenkte jeg det ikke! Så ruslet jeg helt opp til toppen:

Stakk bortom et utsiktspunkt i sør også, med en grillplass, men utsynet over trailertrafikken på E-18 er ikke hva jeg trakter mest etter, så jeg snudde raskt. Da er det bedre på et sva like nord for toppen:

Deretter fulgte jeg stien ned, som var lett å følge og greit merket, og med noen infoplakater underveis om kultur og natur. Den fulgte NØ-ryggen helt ned til et stikryss:

Stikrysset 600 meter NØ for Storås.

Herfra var det lett å følge den fine grusveien tilbake til bilen ved Rømminga gård, hvor det er en liten p-lomme på gress like ved hovedveien.
Hele turen hadde tatt en snau time. Det er ikke hver dag en oppdager og melder seg på en ny liste og fullfører samme liste på samme dag!

Tracket med mobilen... i påvente av ny gps. Høydedata er neppe pålitelige.

Lister..

Written by otto 11.07.2015 19:26

Det går unna med deg Ole Petter... Varierte topper i kommunelista..

Noen lister

Written by Nils 11.07.2015 18:24

er lettere enn andre ja. ;-) Nesten så en kan spørre seg om det finnes lettere lister å komplettere...?

Jeg bruker GPS'en på mobilen for å finne fram i skauen. Har Norgeskart-appen, som jeg synes er veldig bra. Stor skjerm og detaljerte kart. Noen ganger tracker jeg sporet, men det er mest for å se hvor jeg gikk når det er utenfor stier. Høydedataene er derimot en vits! Lengden er ganske riktig, men høydemeterne må jeg se helt bort fra. Hadde en tur med rundt 300 høydemeter. GPS'n hadde summert høydemeterne til over 1100!! :-O Ser forøvrig at mange ofte har altfor mange høydemeter på turene. Virker som man leser blindt av høydedataene uten å sjekke virkeligheten.

Sv: Noen lister

Written by knutsverre 11.07.2015 18:28

Er vel i samme klasse som Horten PF>100!

• +

Sv: Sv: Noen lister

Written by Nils 11.07.2015 20:36

Sv: Noen lister

Written by SturlaS 11.07.2015 21:07

Sandøy PF100 (M&R) var også ganske fort gjort.. :-)