Tverrfjellet (11.07.2015)  4

Written by Marimor (Stein Erik Hjermstad) GSM

Ascents Tverrfjellet i Trysil (1,209m) 11.07.2015

Reiste fra Trysil retning nordover til enden av Engeren og Heggeriset. Flott natur på denne strekningen. Fra Heggeriset tilbake sørover nesten halveis på Engeren før veien slynger seg meget bratt til fjells. Veien er smal og møteplassene få - men heldigvis ingen bil å se. Parkerte på Tverrfjelletra. Til tross for avmerking på kartet var det ingen sti å finne. Gikk etter GPS'N gjennom ett tettbevokst skogbelte. Fulgte ett bekkefar og kom etterhvert over tregrensen. Snart fant jeg også stien som førte til topps. Fant etterhvert ut at denne tok en omveg så jeg forserte ett snøfellt på fjellets bratteste østside og var like etter på toppen. Flere varder her oppe og en gedigen utsikt i alle retninger. Finest nordvestover til Sølen massivet men også Rondane kunne ses godt. Retur enda litt beinere retning bilen. Mygg og knott var plagsomt tilstedeværende men turen flott.