Eikenakken, Eika i Ulstein (09.07.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Eika P-plass (15m)
Endpoint Samme (15m)
Ascents Eikenakken (123m) 09.07.2015 13:30
Visits of other PBEs Eika p-plass (20m) 09.07.2015 12:50

Uheldig veivalg gjennom flått-terreng til Eikenakken

Etter en fin tur til Høgåsen på Dimna nær Ulsteinvik kjørte vi til øyen Eika der vi kjørte av mot venstre til parkering på den godt tilrettelagte Eika p-plass. Veien videre er utmerket, men privat for fastboende og hytte-eiere, og derfor sperret med låst bom.

Eika P-plass ved Eiksundet
Ivar Aasen land! Det var faktisk godt drikkevann her!

I lett regnvær begynte Astrid og jeg å gå langs veien som svinger brått mot høyre (SV) opp en bakke før den fortsetter mot nordsiden av toppen. Da vi var bare vel 200 m fra toppen i luftlinje ovenfor Klungsvågen, begynte vi å se etter stier. Vi fant en antydet sti opp gjennom granskogen som vi lot vi oss forlede til å følge. Det var ikke noe lurt. Et stykke oppe viste det seg at dette kun var hjortestier som gikk oppover i tildels meget bratt og ulendt, tilgrodd terreng. Oppe på kollen var det slutt på alt som minnet om sti, så her ble det litt bushing før vi omsider var fremme på toppen. Trigmerke på GPS 338392 6904786. Hus og teleinstallasjoner. Nå fant vi den rette stien som går langs en mye greiere, merket trasé på SV-siden av toppen og ender opp ved veien på GPS 338211 6904587.

Ikke særlig fornøyd Astrid etter strevsom tur gjennom flått-terreng til Eikenakken
Heller ikke min favoritt øytopp!
Her, inne i skogen på SSV-siden av toppen starter stien til Eikenakken

Selv om det blir en noe lenger tur, anbefales det absolutt å følge sti på sørvest-siden slik vi gjorde på tilbaketuren. Som fryktet ble det flåttangrep og avflåtting både turdagen og de påfølgende dagen.
Hjemreise til Bergen der vi var fremme ca. kl 20 etter en fin og opplevelsesrik ferietur. Oppsummert ble det 9 nye øytopper for oss begge og 7 (5) nye kommunetopper på denne turen.